Anton Malmberg om ehandel, texter och muminmuggar

Vem är du?

Anton Malmberg heter jag och har ägnat mig åt e-handel och internetmarknadsföring sen jag var i högstadieåldern. Till vardags driver jag ett e-handelsbolag tillsammans med Joel Falck (@joelfalck) där vi både driver egna butiker och även hjälper kunder med deras e-handel och att öka deras försäljning på nätet. De butiker vi driver själva är Lykka.se och Muminmuggar.se.

Hur kommer det sig att du startade Muminmuggar?

När jag i gymnasiet hade jag redan hållit på med affiliate-marknadsföring ett par år. Efter ett tag kom jag till en punkt där det inte var så stimulerande längre och började leta efter nya utmaningar. Min kompis Joel Falck var i samma situation och vi började prata om e-handel. Så ramlade vi över muminmuggarna som kändes som ett område där vi kunde gå in och sätta ihop ett sortiment utan att det kostade för mycket pengar. På den vägen var det.

Hur ska man tänka när man strukturerar innehållet på sin sajt (information på första sidan, huvudflikar, rubriker etc?)

Jag tror att det är viktigt att erbjuda olika typer av navigation för olika typer av besökare. Återkommande besökare som kommer in direkt på förstasidan kanske är intresserade av kampanjer eller nyheter som du kan lyfta fram med grafik av olika slag. Vissa letar kanske efter ett visst varumärke och behöver kunna navigera utifrån det, andra letar efter ett visst produktslag (t ex kalsonger eller t-shirts) och då behövs det en kategorisering för det. Andra vet precis vilken produkt dem ska och för dem är en sökfunktion antagligen det bästa.

Hur ska man tänka kring text till produktsidorna?

Produkttexterna har flera syften och vilket som är viktigast beror lite på vilka produkter du säljer. En del är att förklara hur produkten fungerar, en är att förklara vad produkten ger till köparen. På Muminmuggar.se jobbar vi mycket med att berätta en berättelse bakom produkterna. Genom att ha en personlig karaktär på dina texter kan du komma långt. Ett bra exempel är Roligaprylar.se.

Hur ska man tänka kring bilder till sina produkter?

Vi använder oftast bilder från våra leverantörer, men om man är duktig på foto och bilder kan man göra mycket marknadsföringsmaterial i många branscher med bra foto.

Vilken information bara måste man ha med på sin sajt?

All information som tar bort eventuella frågetecken som leveranstid, kontaktuppgifter, frakt- och fakturakostnader. Det är sånt som kunder kollar efter innan de går till kassan.

Hur hittar man leverantörer till sina produkter?

Jag brukar oftast hitta varumärken jag vill sälja och sen kontakta dem. Antingen sköter de distributionen i Sverige själva eller så går den genom agenter/grossister.

Hur ska man tänka när man bestämmer sig för en leverantör? Har ni några utvärderingskriterier som ni använder er av?

Vi kör ofta ett mindre testinköp för att se om produkterna säljer och hur leverantören fungerar. Om det går bra kan man sätta sig och diskutera hur samarbetet ska gå vidare.

Vad är viktigt att tänka på när man startar en ehandel?

Konceptet. Vad gör din butik unik?

Vad är dina tre bästa tips för att lyckas med sin ehandelssajt?

Koncept – fundera på vad som gör din butik unik och vilka värden den tillför jämfört med andra butiker som säljer samma produkter.
Testa – Testa inom alla områden. Gör ett litet inköp från en leverantör och satsa först på de produkter om det säljer bra. Testa olika versioner av din hemsida och se vad som fungerar bäst. Det finns ingen best practice utan gäller att utveckla sitt koncept genom att testa sig fram.
Service – Det är enkelt att erbjuda exceptionell service när du är liten, så gör det. Kom ihåg att det gäller även logistik.

Skriv ett svar