Carlos Rojas: “I princip så startar jag bara saker som jag själv saknar”

Carlos haft ”eget” ända sen han i lågstadiet länsade sopcontainrar på böcker och tidningar som han sålde i sin höghusport med annonser i hissen. Idag driver han tre företag och en förening. Han är idag främst fokuserad på sitt företag Miklo som hjälper kommuner och myndigheter att lyckas i miljonprogrammen.

Vem är du?
Hej! Jag är yngst av sex syskon, gillar att sova, tänka och spela fotboll. Är dessutom en sucker på bekräftelse vilket kan vara både bra och dåligt.

Du har varit entreprenör länge, hur många företag och initiativ/projekt har du startat genom åren tror du? Vilket var ditt första? Och vilket är du mest stolt över?
Mitt första var faktiskt när jag var 15, men det var en olaglig verksamhet där jag sålde piratkopierade skivor, så det åkte jag fast för och fick ett smarrigt skadestånd. Det första ‘riktiga’ jag startade var Epigon, en tidning på nätet där unga skrev för främst vuxna om samhällsfrågor. Jag får det till sex företag jag startat rent tekniskt, med registrering och allt, av dem har jag två kvar idag. Sen har jag nog lika många startups till som vi ‘släppte’ men efter att ha testat såg dålig marknad och inte fortsatte med hela vägen. Sen har jag startat ett antal kampanjer och initiativ av andra slag, tex en kampanj för att få pappor att vara föräldralediga mer som hette ‘Klart jag ska vara hemma!’ Att välja ett företag vore som att välja vilket av mina barn jag är mest stolt över. Det går inte att jämföra!

Hur kommer du på idén till dina företag / projekt? Var hittar du inspirationen?
I princip så startar jag bara saker om jag själv saknar. Vill jag läsa en tidning som inte finns? Ha en tjänst ingen gör? Typ då startar jag nåt.

Jag tror det handlar om att vara lösningsfokuserad, att inte infinna sig i att något inte funkar eller inte går att stretcha. Någon jävel tyckte att ugnar var för sega och uppfann mikron, någon ville flyga längre ut i rymden och uppfann rymdraketen. Tror att det går att hitta lösningar eller utvecklingar på allt bara man bryr sig tillräckligt mycket, och tar reda på all kunskap man behöva, alltså studerar det man behöver studera för att lyckas.

Hur gör du när du säljer?
Jag brukar testa min idén mot de tänkta kunderna i ett tidigt stadium. Ibland redan innan produkten eller tjänsten existerar. Får jag någon som spontant säger ‘Det där skulle jag köpa direkt om du kör’, så kör jag, mer eller mindre. Om jag testar idén mot 100 kunder och 2-5 procent redan där tycker att det är en bra idé brukar jag köra. Det finns många fler än 100 kunder sen att bearbeta…

Att involvera kunderna i utvecklingen, låta dem vara med och forma det du kommer att sälja till dem, är dessutom bra av flera skäl. Det gör det du säljer bättre och mer anpassat till behovet som finns – inte behovet  som du tror finns. Människor vill generellt också hellre köpa sånt som de kunnat eller kan påverka, oavsett om det är färg på en bil eller delar i en McDonalds-meny.

Jag tittar givetvis också på hur stora marginalerna är och om jag behöver investera pengar. Jag brukar undvika idéer där jag måste köpa saker för att förverkliga dem.

Är det viktigt att ha en nisch på marknaden? Om ja, hur hittar du din nisch?
Ja, det är viktigt. Själv tycker jag att jag är bäst på att vara en länk mellan miljonprogramsområden och andra aktörer i samhället.

 

Skriv ett svar