Caroline Björkgren: “Skriv ingresser”

Vem är du?

Jag är en typisk webbnörd. Det som kallas privat och professionellt flyter lätt ihop när man har turen att få jobba med sådant som man annars hade gjort på fritiden, nämligen att skapa innehåll och umgås med likasinnade.

Vem är du yrkesmässigt?

Copywriter och journalist står det på mitt visitkort. Jag skriver om och åt IT-branschen, älskar smart formulerade texter, och strävar alltid efter att skriva enkelt och underhållande. Precis så som jag själv tycker att en webbtext bör vara.

Hur ska man tänka när man strukturerar informationen på sin sajt? Tänker på underkategorier, flikar, rubriker etc?

Läsaren är otålig, det vet du säkert själv när du surfar in på en sajt. Får du inte informationen du söker efter på sajten väldigt snabbt så ger du upp och surfar in på nästa sajt i stället. Dina rubriker måste var tydliga och ha med ämnet att göra, likaså är underrubrikerna där för att göra det enkelt att hitta rätt, därför blir det lätt förvirrande med för många flikar. Försök att hålla sajten städad och enkel med rubriker som inte går att misstolka.

Vad kännetecknar bra innehåll på en sajt?

Det är när du glider in på en sajt och får precis det du är ute efter utan krångel, och att du lätt kan navigera dig vidare för att få reda på mer. De bästa sajterna har dessutom en personlig touch i innehållet, så att du känner att du direkt tycker om personen eller företaget vars sajt du surfat in på.

Vad kännetecknar dåligt innehåll på en sajt?

Det motsatta, alltså kryptiska formuleringar och bristfällig information. Men även när det blir rörigt och förvirrande eller när personen som har skrivit texterna utmanar din uthållighet genom att skriva långa noveller utan att komma till saken du är ute efter.

Hur ska man tänka när man skriver själva texterna för sin sajt?

Skriv ingresser. Som tidigare nämnt är läsaren otålig och vill ha den information den letar efter snabbt. När du skriver en text bör du börja med det viktigaste först, och sedan utveckla hur du kom fram till det i resten av texten. Men håll texterna relativt korta, det blir lätt essäer när man skriver om sådant som intresserar en, men som du säkert redan känner till, utifrån dig själv, är det ingen som orkar läsa när det blir långt. Ett annat tips är att göra det lätt för sig och läsaren: att skriva en massa långa, avancerade synonymer på det du egentligen vill säga imponerar kanske på din svenskprofessor, men dina läsare bryr sig inte.

Hur hittar man trovärdiga informationskällor om de ämnen man ska skriva om?

Var alltid källkritisk. Som journalist gör jag ofta intervjuer med personer som är kunniga inom sina områden, men jag följer även nyhetsflöden, Twitter och Facebook. Som regel brukar jag jämföra källor med varandra, till exempel kolla ett citat från en expert med Wikipedia eller tvärtom, om jag är osäker.

Har du några exempel på sajter du tycker har bra innehåll och texter som vi kan inspireras av?

  • Animail.se – på sin förstasida förklarar de inte bara vilka de är utan också hur man ska använda sajten för att hitta rätt.
  • Innocentdrinks.se – bra exempel på personlig och kul copy som inte är privat.
  • Svt.se – rubriksättning och informativa ingresser är något som ni ska inspireras av från nyhetsvärden.

Vilka är dina tre bästa tips när du skapar innehåll och texter för din sajt?

Krångla inte till det – var tydlig i dina formuleringar, strunta i långa och fina ord och skriv begripligt i stället.
Skriv mycket men inte långt – beskriv dina produkter och din idé, det gillar både Google och dina läsare. Men skippa ordbajseriet, för det har dina otåliga läsaren ändå inte tid med.

Våga vara personlig – att vara personlig är inte samma sak som att vara privat. En personlig touch kan vara att beskriva vad står du och ditt företag står för, ta gärna med läsaren på den resan. Att berätta att din katt har blivit magsjuk är däremot privat information som sällan är relevant.

Vad måste varje sajt ha förutom kontaktuppgifter?

Du behöver beskriva ditt projekt, vad du vill göra, varför och så vidare. Den personliga touchen i texterna ger dig en bra relation med läsaren och kunden. Sen behöver du förstås också beskriva dina produkter om du till exempel har en e-handel. Då menar jag inte bara vad de kostar eller vilken färg man kan köpa den i, tänk steget längre – hur känns eller låter den och vilka fler användningsområden har den än det uppenbara. Sådan copy tycker jag är rolig!

Du kan följa Caroline via Twitter.

Skriv ett svar