Christoffer Björkwall: “fokusera på en sak i taget”

Christoffer Björkwall driver sedan fem år tillbaka ett företag som utvecklar annonsfinansierade webbsidor, så kallad affiliatemarknadsföring, något som han lever på sedan två och ett halvt år tillbaka. Christoffer använder sig till fullo av de friheter som onlineaffärer tillåter genom att bo och leva i världens alla hörn – men oftast i Stockholm.

Hej hej Christoffer! Vem är du?

Min utbildningsbakgrund är civilingenjör med en fil kand i psykologi. Den senare examen tog jag till mycket av nyfikenhet. Nyfikenhet är också något som driver mycket av det jag gör idag. Jag gillar att försöka förstå hur folk tänker och varför och sedan skapa verktyg (i form av webbsidor) där jag löser problem, roar eller tipsar.

Hur många sajter har du idag och när startade du din första?

Min riktiga första webbsida startade jag 2004 och sedan har det rullat på ordentligt. Idag driver jag 80 olika egenutvecklade webbsidor inom en lång rad olika ämnen och popularitetsgrad. Sammanlagt är det cirka 300 000 personer per månad som besöker mina webbsidor.

Wow, det är många sajter! Hur kommer du på idéer till dina sajter? Var hittar du inspirationen?

Att komma på idéer är det lättaste. Ofta handlar det om att jag själv drabbas av ett problem, eller hör någon drabbas av ett problem som jag känner kan lösas med hjälp av en webbsida. Inte helt sällan handlar det om att informera, tipsa och beskriva såpass bra att besökaren får hjälp att klara av problemet. Ibland handlar det om lite mer tekniska lösningar. Inspirationen får jag alltså utifrån ganska vardagliga saker.

Hur bestämmer du dig för att förverkliga en idé (och inte bara stanna vid idén)? Har du några kriterier du använder dig av? Om ja, vilka?

Till en början förverkligade jag i princip alla idéer jag kom på (därav en anledning till att jag har så många sidor) men i samband med att jag fick detta som försörjningskälla har det blivit viktigare för mig att fokusera på lönsamma projekt. Jag lägger alla idéer jag får i en lista och sätter dem i prioritetsordning. Denna prioritet är baserad på:

Hur lönsam kan denna idé bli? En sida som ger förströelse åt en besökare (tex en webbsida med roliga historier) ger sällan speciellt bra annonser och därtill är inte besökarna speciellt benägna att klicka på annonser. En sida som riktar sig till personer där olika typer av produkter kan lösa deras problem är ofta betydligt mer lönsam (tex en webbsida som tipsar om hur olika schampon hjälper för olika typer av hårrelaterade problem).

Hur stor är marknaden / hur många besökare kan jag tänkas få? - En mindre lönsam sida kan kompensera med att många fler besökare. I slutändan handlar det trots allt om hur många som klickar på annonserna. En webbsida med 1 000 besökare där 1% klickar på annonserna ger 10 klick, en webbsida med 100 besökare där 10% klickar på annonserna ger ju lika många. Det är självklart bäst att ha en välbesökt webbsida men om man ska välja mellan två olika idéer får man väga besökarströmmen mot hur lönsam sidan är.

Hur stor arbetsbörda kräver utvecklingen? Jag har idéer som jag tror skulle kunna bli fantastiska men som skulle kräva månader av utvecklingsarbete. Min tid är det viktigaste jag har och jag ger mig inte in i längre projekt om jag inte är ganska säker att det kommer bli ett lyckat resultat. Man vill inte riskera att arbeta ett par månader med ett projekt bara för att upptäcka att ens idé inte var god nog. Av samma anledning kan en halvgod idé ändå vara värd att lansera om den bara tar ett par dagar att skapa. Risken att man slösat sin tid är då minimal.

Hur mycket administration kräver sidan efter lanseringen? En sida som kräver att jag lägger ner flera timmar i veckan måste vara mycket lönsam för att jag ska utveckla. En sida som klarar sig helt utan uppdateringar, nyheter etc är i det fallet mycket mer positivt.

Hur ser konkurrensen ut? Finns motsvarande idé på nätet idag? Finns den på mitt språk? Verkar det som att konkurrerande webbsidor satsar hårt på dem? Ska man ge sig in i marknader med mycket hög konkurrens (tex lån) så gäller det att man är beredd att lägga ner mycket tid på marknadsföring samt ha en bra idé. Att ge sig in i mindre nischer med minimal konkurrens kan istället vara ett sätt att tjäna enklare pengar. Konkurrens kommer dock dyka upp på alla nischer för eller senare så man ska inte stirra sig blind på detta.

Hur långlivad är produkten? Att göra en sida om Fotbolls-EM i Frankrike kan vara väldigt lönsamt och ge massor av besökare men bara under en begränsad tid. Jag satsar generellt sett bara på idéer som jag bedömer har en “evig” livslängd. Dvs, idéer som inte har en inbyggd tidsbegränsning.

Hur roligt är det? Visst är det kul att tjäna pengar men en idé som är rolig att utveckla kan jag ibland prioritera högre än den “borde”. Jag gör ibland sidor som jag inte räknar med kommer ha speciellt hög lönsamhet (tex BokaVäder.se) men där jag vill se om en idé jag har kommer fungera och om andra kommer tycka det är roligt. Det är inspirerande och ger energi till andra lite tråkigare projekt.

Dessa faktorer kombinerar jag alltså och tar ställning till i samband med en nyutveckling (eller större vidareutveckling av en webbsida). Det är svårt att säga vilken som är viktigast men arbetsbörda gentemot lönsamhet är nog det som jag fäster störst vikt vid.

Hur bedömer du om en idé är lönsam och har potential?

Som en kombination av hur mycket jag tror att folk kommer att klicka på annonserna, hur dyra annonserna kan bli och hur många besökare jag kan tänkas få. Detta gör jag mestadels utifrån erfarenhet men generellt sett är det lönsamt att göra webbsidor åt personer som har pengar (tex vuxna människor) och att fånga dem när de är nära ett köpbeslut (med andra ord, när de är villiga att köpa något). Exempelvis så är en person som besöker en vädersida inte nödvändigtvis direkt shoppingsugna men en person som vill ha en lösning på ett problem (tex få bort bruna fläckar på tänderna) är mer benägen att köpa produkter för att lösa sitt problem.

Är det viktigt att ha en nisch på marknaden? Om ja, hur hittar du din nisch?

Till stor del Ja, men inte alltid. Generellt sett är det förstås en mycket stor fördel att ha en nisch. Det gäller att vara bäst inom det man gör. Om alla gör webbsidor om kläder så se till att vara den som skriver mest och bäst om tex sportkläder. Det betyder då att alla som är ute efter det kommer att gå till just din webbsida för att få dessa tips. Om du satsar på allt eller inget konkurrerar du också med alla och det finns inget som gör att de ska gå till just din webbsida.

Med det sagt så kan ibland vissa marknader vara så stora att man kan komma långt med att vara nummer två och även ibland nummer fem! Det är dock inget man bör eftersträva men man bör inte ge upp heller om man inser att man har en konkurrent som är mycket bättre. Ibland är kakan så stor att flera kan dela på den.

Har du några verktyg som du använder dig och rekommenderar i processen att hitta och bedöma en idé?

Det viktigaste verktyg jag använder mig av är min erfarenhet. Jag har gjort såpass många sidor att jag fått en känsla av vad som kan fungera och inte fungera. För lite enklare idéer kan man få god hjälp av tex Google Adwords keyword tool för att se hur många som söker på en viss fras. Då får man ett visst hum om hur populär en viss företeelse är. Att bygga webbsidor utifrån nischer man hittar i Google Adwords Keyword tool som enda utgångspunkt har länge varit populärt och kan ge trevliga ströinkomster. Det kan också vara en bra idé att göra till en början men vill man lyckas gäller det att man har en bättre grundidé med sitt webbkoncept annat än att potentiella besökare vs nuvarande konkurrens.

Vilken av dina sajter är din favoritsajt? Varför? Har du någon annan (ej din egen) sajt du inspireras av?

Jag är nog mest nöjd med KalkyleraMera.se. Där känner jag att lyckats nå en bra kombination av besökarantal, lönsamhet och är dessutom rolig att arbeta med. Jag kan inspireras av många andra sidor. Ibland med hur snyggt de lyckas få annonser integrerade i sitt innehåll, ibland för att en grundidé är så smart men ibland också av sidor som rent tekniskt är välgjorda.

Vad är fördelarna med att starta en affiliate sida? Nackdelarna?

Fördelarna är att det är enkelt, förhållandevis riskfritt (det kostar mest tid) och för att man kan vara väldigt kreativ. Om man lyckas ger det också betalt i form av passiv inkomst vilket i sig är trevligt men som också ger möjlighet till en väldigt fri livsstil.

Vilka är dina bästa tips för de som vill komma igång med affiliate-marknadsföring?

Satsa på kvalitet från början. Man kan lyckas helt ok med lägre kvalitet men du kommer alltid att behöva kämpa hårt för att hålla dig vid liv och i slutändan lägger man ned mer tid för samma pengar än om man gjort allt bra från början. I praktiken innebär detta att om du vill göra en sida med tips på olika typer av hårtrimmers. Se då till att du gör det till den bästa sidan på webben, gör 50% mer/bättre än den som är bäst i dagsläget. Detta kommer underlätta marknadsföring, SEO etc.

Fokusera på en sak i taget. Välj ut den bästa idén du har och gör klart idén. Den behöver kanske inte ha alla funktioner från början men se till att du får ut det du gör på nätet. Då kan du se om idén står sig eller inte. Jobbar man med för många projekt samtidigt är det lätt att alla drar ut på tiden och när du väl lanserar sidan kanske det redan finns konkurrenter som gjort samma sak.

Har du någon eller några idéer som du kan dela med dig till våra deltagare som du tror har potential (och som du själv inte kommer att genomföra)?

Några idéer som jag förmodligen aldrig kommer att göra för att ekvationen arbetsbörda vs lönsamhet etc (enligt kriterierna ovan) inte går ihop är, och som ni gärna får “sno”. Det är därmed heller inga superidéer men kanske kan tänkas igenom ett steg längre och bli riktigt bra:

FöreOchEfter.se – sida där folk får lägga upp före och efter-bilder inför tex bantning för att motivera sig själva. Bantning och dieter är mycket lönsamt men det kräver en del arbete med att skapa och marknadsföra idén såpass bra att folk börjar använda den på allvar.

Vårdresor – Det blir vanligare och vanligare att man åker utomlands för att utföra vissa typer av behandlingar, tex ögonbehandlingar. Det är ofta dyra resor och således mycket lönsamt. Konkurrensen är dock högre nu än den var när jag först övervägde att göra en webbsida om detta.

Klassiska bokidéer – Saker som var populära som böcker och på skolgården kommer att vara populära även på nätet. Ett halvbra exempel är Mina Vänner-böcker även om just det behovet förmodligen täcks av Facebook idag.

DetÄrEnLitenVärld.se – Webbsida där folk får skriva om osannolika möten de haft, vänner de träffat på andra sidan jordklotet osv. Detta är också ett exempel på en webbsida som utgått ifrån “kafferastsamtal”. Detta är ett samtalsämne som dyker upp då och då och som ofta resulterar i ett par historier från deltagarna, om det är tillräckligt intressant för en längre konversation är det förmodligen intressant för en webbsida också.

RoligaBus.se – Tips på en massa roliga bus man kan göra med sin omgivning. Kan bli lite lönsamt genom att förmedla skämtprylar också.

Vårtecken.se – Fotoblogg eller liknande där folk får lägga upp bilder på vårtecken. Det är minst en eller ett par artiklar om detta varje vår i tidningarna och således något som intresserar folk. Förmodligen svårt att få lönsamt dock.

Ni kan följa Christoffer via hans blogg.

Skriv ett svar