David Nilsson med sina bästa sökmotoroptimeringstips

David Nilsson

Vem är du?
David Nilsson, 32-årig kille som bor i Sundbyberg, Stockholm tillsammans med min kära sambo Frida och vår katt Sören. Allmänt nördig med allt från internet till samlarsaker.

Vem är du yrkesmässigt?
Jobbar med mitt företag SEO:d. Precis som namnet antyder så är det ett företag inom sökmotoroptimering/SEO. Det känns som ett naturligt steg efter att ha jobbat 8 år med SEO på Fritidsresor.

Vilka är de viktigaste sakerna att tänka på för att få bättre ranking?
Länkar, bra innehåll och optimering av sajten. Alla tre är viktiga och samspelar men skulle jag bara få välja en så är det länkar.

Hur hittar jag de viktigaste sökorden?
Lista alla ord som relaterar till din sajt. Glöm inte alla synonymer, singular/plural och olika böjningar av orden! Sen använder du ‘Google Keyword Tool’ för att se antal sökningar per månad (föregående).

De flesta inställningarna är självförklarande förutom de olika matchningstyperna:

- Exakt, Du får bara antalet som sökt på just det ordet/frasen. Bra när du ska jämföra ett par olika ord för att avgöra var du ska fokusera.
- Fras, Alla sökningar med de ord i frasen du anget måste finnas med och i samma ordning. Bra för att kolla upp om flest människor söker på t.ex. ‘restaurang barcelona’ eller ‘barcelona restaurang’.
- Bred, Alla sökningar som innehåller ditt sökord eller sökfras men även de variationer (synonymer, böjningsformer etc). Bra för att uppskatta potentialen för produkten eller branchen.

Har du en sökfunktion på sajten (vilket du verkligen bör ha) så kan du enkelt logga sökningarna på sajten för att få bra insikt hur dina kunder söker och vad de letar efter. Bra både för SEO och att bredda ditt utbud.

Hur skaffar jag relevanta länkar till min sajt?
Börja med de enklaste först! Andra egna sajter, kompisars bloggar, stamkunder, kunder, leverantörer, samarbetspartners och kanske till och med snälla “konkurrenter”. De kanske har liknande produkter men inte samma märken. Beroende på branch så kan du skriva guider, tips och tricks, FAQ och annat innehåll som både hjälper dina kunder och attraherar länkar.

Att söka på de produkterna du har så kommer du hitta massor av bloggar, forum och sajter som du kan använda. Allt från att tipsa om din sajt och produkter till att erbjuda testprodukter och samarbeten.

Hur ska jag tänka för att optimera själva sajten?
Viktigast först! Att placera det primära sökordet tidigt i både titel (title-elementet), rubrik (h1-elementet) och innehållet är viktigt. Dessutom får man inte glömma att nämna sökordet i olika former och variationer på olika ställen i innehållet. Självklart ska texten inte kännas optimerad eller spammig.

Hur ska jag optimera mina texter?
Skriv om allt som man kan tänkas undra över och dela gärna upp innehållet med underrubriker. Det kan handla  om funktioner, specifikationer, färger, storlekar etc. Har din produkt många olika namn så nämn de också men fokusera på ett huvudsökord eller sökfras. Att bara använda sig av produkttexter och information från tillverkaren/återförsäljaren kommer inte att funka eftersom du då har samma innehåll som alla som säljer produkten och är för lata för att skriva en egen text.

Hur gör jag SEO för WordPress på bästa sätt?
Ladda ner ett bra plugin för att ändra titelstruktur som du vill. Yoasts “SEO for WordPress” är bra och täcker det mesta man behöver.

Du bör ha för vana att internlänka till se ämnen/sidor du nämner i innehållet. T.ex. när du på en sida nämner en tillverkare så kan du länka till den sidan där du skriver om dom och deras produkter hos dig. Det hjälper både besökarna och sökmotorerna hitta på din sajt.

Hur ska jag optimera min ehandel på bästa sätt med SEO?
Bra och innehållsrika produktbeskrivningar är viktigt. Skriv de helst själv för att undvika försvinna i mängden om många andra har samma produkt och använder tillverkarens beskrivningar. Ingen detalj är för liten eller ointressant!

Var lär jag mig mer om SEO?
Seoforum.se är ett bra ställe att läsa på och ställa frågor. Sen finns det en hel del bra nybörjarguider över de viktigaste sakerna man bör tänka på och känna till. Med Google hittar du allt och lite till!

Är det bra att anlita någon för att göra SEO eller kan man sköta det själv? Varför, varför inte?
Att lära sig och förstå SEO är inga konstigheter och något som alla bör göra.
Problemen som dyker upp är ofta när de tekniska ändringarna ska på plats. Så är du inte helt bekväm med att knacka kod eller ändra om i det system du använder för din sajt eller webbshop så är det ibland bra att ta hjälp av någon.

När det gäller jobb med innehåll, sökord och optimering av dom så är det du som har koll på alla olika termer, produkter och benämningar så det gör du bäst själv om du känner att du har tillräckligt bra koll. Att börja med att få lite utbildning om redaktionell optimering är dock en bra investering om du inte har tid att Googla och lära dig allt själv.

Precis som mycket annat kan man göra SEO själv men det blir bättre om man anlitar en specialist.

Vilka andra sätt att få trafik rekommenderar du att jobba med, och hur?
Sponsrade länkar är både enkelt och billigt! Dessutom har du full kontroll på hur och när du ska synas. Med rätt spårning på plats kan du snabbt och lätt se var du ska lägga pengarna för att de ska göra mest nytta. (Vi lär oss mer om detta senare i kursen)

Att bevaka Twitter, bloggar och forum för att hitta personer som är ute efter dina produkter eller tjänster är ett gratis och lätt sätt att hitta köpsugna kunder och uppmärksamma dom att du finns.

Att spendera pengar på vanliga banners är bara slöseri med pengar. Då är det mycket bättre med retargering banners efter som man då annonserar för personer som redan varit inne på din sajt men inte köpt något.

Vilka är dina bästa tips när det kommer till SEO?
Att alltid ha bra innehåll och fortsätta utveckla det. I din statistik kan du hitta många bra idéer om vad folk vill ha samt vad och hur de söker. Tillhandahåller inte du den informationen så kommer någon av dina konkurrenter göra det förr eller senare.

Vilka “words of wisdom” har du till deltagarna?
Fokusera på rätt nivå och ha rätt förväntningar från början. Att synas bra på de populära och konkurrensutsatta sökningarna med tiotusentals sökningar per månad kommer inte ske. I alla fall inte i början. Då är det bättre att fokusera på de mer specifika sökningarna som görs. T.ex. de lite mer ovanliga sökningarna som de väletablerade konkurrenterna inte orkar eller hunnit med att täcka. För tjänster så kan man börja tänka lokalt för att sen utöka sitt fokus till större områden. “SEO stockholm” är lättare att ranka på än bara “SEO”.

Skriv ett svar