Evelina Ander om marknadsföring på nätet

Vem är du?

Evelina heter jag och är en riktigt lantis från början men har nu bott i Stockholm de senaste tolv åren. Jag är en av de där som har turen att få jobba med det som är ett av mina stora intressen, nämligen kommunikation och marknadsföring.

Vem är du yrkesmässigt?

Jobbar med digitala medier på svenska Statoil. Innan dess var jag Marketing Manager på Yubico och jobbade ett gäng år på nätresebyrån MrJet/ebookers. I grunden har jag en högskoleutbildning i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Vilka är de enklaste marknadsföringsmetoderna att komma igång med på nätet? Svåraste?

Något som är enkelt behöver ju inte nödvändigtvis vara effektivt. I början kanske du inte har någon budget alls att röra dig med, då skulle jag satsa på de metoderna som är mer eller mindre gratis, t ex epostmarknadsföring och sociala medier. Glöm inte heller att din webbplats är en del av din marknadsföring! Sen bygger du på med den marknadsföring som kanske kostar lite pengar, men du testar och utvärderar hela tiden så att du ser vad som är effektivt för att nå ditt mål.

Vilka är fördelarna med sociala medier jämfört med andra marknadsföringsmetoder på nätet?

Till att börja med är en stor fördel att det är lätt att komma igång och att det inte behöver kosta pengar. Dessutom kan du få ut mycket mer av sociala medier än bara trafik till din webbplats eller kunder som köper dina produkter. Du har möjlighet att kommunicera och lyssna på dina kunder och besökare på ett sätt som förut var krångligt och svårt. Utnyttja det genom att lyssna, fråga och kommunicera. Och ta till dig vad de säger!

Vilka är nackdelarna?

Även om sociala medier inte behöver kosta pengar så kostar det tid och engagemang. Att vara social och kommunicera med dina besökare, kunder och de som är intresserade av att följa er kräver ett konstant underhåll. Så även om det inte kostar några pengar att ha en närvaro på varenda sociala medie som finns kan det ju faktiskt vara så att tiden det kräver inte ger ett resultat som är värt det. Fokusera då på de kanaler där du märker att du får bäst resultat och där de flesta av dina kunder och besökare verkar vara aktiva.

Är det viktigt att arbeta med sociala medier för alla typer av företag? Om ja, varför? Om nej, för vilka företag är det inte lika viktigt?

Ja, jag tror att det är viktigt för alla företag. Men ‘att arbeta med sociala medier’ kan ju däremot skilja sig oerhört från företag till företag. Alla företag behöver ha koll på vad som sägs om företaget online, oavsett om det är på ett forum, i bloggar, på recensionssajter eller på Twitter. I början kanske du inte hittar så mycket om just ditt nystartade företag, men då är ju de sociala medierna ett utmärkt sätt att göra research för att se hur, när och i vilket sammanhang som de produkter du säljer diskuteras.

Hur ska man tänka när man utformar fansidor och profiler på Facebook och Twitter?

Först och främst enkla saker som att fylla i all nödvändig information, logotyp, bilder etc. Berätta och visa att ni finns på Facebook och Twitter, till exempel med ikoner på er webbplats, berätta det i ert nyhetsbrev och så vidare.

Vilka andra sociala medier är viktiga att synas i och varför?

Det är en god idé att åtminstone säkra upp sitt företagsnamn och eventuella varumärken på till exempel YouTube, Google+, Vimeo, Flickr, Pinterest, även om du inte just nu vet hur eller när du kommer att utnyttja just det sociala mediet. Registrera ett gratiskonto på MyNewsdesk om du har pressmeddelanden du vill skicka ut. Sen handlar ju inte sociala medier bara om företagets egna sidor i sociala mediekanaler. Kom ihåg att hålla koll på recensionssajter, forum och bloggar.

Hur tycker du man ska använda sig av epost och nyhetsbrev?

Använd e-postmarknadsföring så mycket du bara kan. Med det menar jag inte att du ska skicka nyhetsbrev varje dag, utan att verkligen lägga ner tid och energi på din epostmarknadsföring. Det är en metod som inte behöver kosta pengar, men som verkligen kan ge dig enormt stora effekter med enkla medel. Tänk på att epostmarknadsföring är mycket mer än bara generella nyhetsbrev. Fundera över all typ av epost som du skickar till dina kunder och de som sagt att de vill ha nyhetsbrev från dig, till exempel bekräftelsemail på köp.

Vad är viktigast att tänka på när man skickar ett nyhetsbrev?

Det viktigaste är att sätta dig in i mottagarens perspektiv. Vad är dina prenumeranter intresserade av? Och vad vill du att mottagaren ska göra när du skickat nyhetsbrevet? Var tydlig, kort och koncis. Lägg även tid på att utvärdera och titta på statistiken. Vilka nyhetsbrev var de som flest prenumeranter gjorde det du hade som huvudmål för just det nyhetsbrevet? Vilka var sämst?

Hur kommer man enklast igång med epostmarknadsföring?

För att kunna skicka epost behöver du någon att skicka till. Det mest effektiva sättet att skaffa prenumeranter är att se till att dina användare/kunder blir prenumeranter genom att ha ett kryssruta i ditt bokningsflöde eller registreringsformulär som gör kunden/användaren till prenumerant på ditt nyhetsbrev om rutan är förkryssad. Du behöver även ett verktyg för att skicka nyhetsbrev till prenumeranterna, och det finns ett par stycken som faktiskt är gratis när du inte skickar så många nyhetsbrev till så många epostadresser, till exempel MailChimp.

Hur ska man tänka när man börjar jobba med internetmarknadsföring? Vad är första steget?

Första steget är ha klart för sig vilket mål man har med sin internetmarknadsföring. Både övergripande, men också vad som är viktigast just nu för dig och ditt företag. Fixa de grundläggande sakerna kring det som är ‘gratis’ först, t ex innehållet på din webbplats och grundläggande SEO, epostmarknadsföring och sociala medier. Det arbetet ska självklart fortsätta, men lyft sen in del för del vad som är viktigt just där och då. Är dina produkter säsongsbaserade, att de alltså är mest populära vid vissa tillfällen under årets lopp? Planera din marknadsföring efter det. Kombinera både varumärkesbyggande marknadsföring med mer kortsiktiga aktiviteter som ska locka trafik och kunder direkt.

Vilka resultat är viktigast att mäta när det kommer till marknadsföring? Finns det något som är bra resultat?

Ett bra resultat är när din marknadsföring ger dig mer pengar i slutändan än vad den kostade i tid och pengar. Men tänk på helheten, vissa kanaler kanske alltid kommer att kosta dig mycket pengar men ger så mycket trafik och nya kunder att du sen med andra metoder, till exempel god kundservice och epostmarknadsföring, kan få återkommande kunder så att du i slutändan har ett plusresultat. Fokusera alltså alltid på det övergripande målet, men sätt även delmål på vägen dit.

Vad är dina bäst tips till företag som vill marknadsföra sig på nätet?

1. Sätt dina mål
2. Tänk helhet, inte bara kanaler eller isolerade kampanjer
3. Våga testa!
4. Mät, mät, mät
5. Analysera, analysera, analysera

Finns det något stort “no – no” när det kommer till internetmarknadsföring. Om ja, vad?

Det lönar sig inte med fula genvägar. Köp inte mailadresser eller facebookfans, skriv inte fejkade bra recensioner om ditt företag på recensionssajter.

Har du några “words of wisdom” till deltagarna?

Sätt dig in i dina kunder eller besökares situation, och titta på hur de beter sig. Lägg tid på att analysera, det kommer ge dig fantastiska möjligheter att optimera och få bra resultat!

Följ Evelina Ander via Twitter eller hennes blogg, där hon bland annat skriver mycket om epostmarknadsföring

Skriv ett svar