Google Analytics

Att komma igång med Google Analytics är det enklaste, bästa och mest kraftfulla sättet att få reda på hur du ska optimera din sajt (har du inte installerat det än, kom igång med vår guide). Genom bara några klick kan du få reda på hur mycket trafik du får från Google, vilka sidor som besöks mest, hur dina besökare klickar, hur ofta de kommer tillbaka och framförallt vart de kommer ifrån. Google Analytics är det perfekta verktyget när du vill bli bättre, eller sälja mer.

Här kommer så några tips. Navigera till “Standardrapporter” och kolla in:

  • Kolla “Användarflöde”, under “Målgrupp” där ser du hur dina besökare rör sig på din sajt mellan olika sidor (och vart de lämnar sidan)
  • Gå in i “Målgrupp”, klicka på “Teknik” och “Webbläsare & Operativsystem”. Se vad din besökare har för webbläsare! Om du ser att många kommer in från en viss webbläsare, t.ex. Google Chrome eller Firefox, kan det vara en bra idé att ladda ned dessa webbläsare och se om din sajt fungerar bra. Ibland fungerar sajten bättre i vissa webbläsare än andra.
  • Gå till “Förvärv”. Här är mycket av den viktigaste informationen! Du kan t.ex. se hur många besökare som kommer från olika ställen och vilka sökord de googlat på i Google för att hitta din sida (för organiskt sök har Google “gömt” mycket av denna information i så kallad “not provided”. För betalt sök / Adwords finns den informationen dock kvar).
  • Gå till “Beteende”, “Webbplatsinnehåll” och klicka på “Alla sidor”. Här ser du vilka av dina sidor som är populärast. Intressant om du vill veta vad dina besökare kollar på mest.

Det finns hur mycket som helst att lära sig av Google Analytics, det här är bara några generella tips för hur du kommer igång och kollar in verktyget. Vill du lära dig mer? Kolla in länkarna nedan:

Se även detta klipp från SSMX med Annelie Näs, där hon berättar sina bästa tips om Analytics.

Skriv ett svar