Guide: hitta din idé

Det här med att klura ut idéer. Inte helt lätt! Startitup vill såklart hjälpa dig hitta din idé och här nedan finns tips, trix och vägledning. Läs gärna delen om ehandel vs annonsfinasierat också, för att få ett hum om vilka idéer som passar Startitup-kursen. Nu kör vi!

Ehandel vs Annonsfinansierat

På internet finns tusentals olika sätt att tjäna pengar på. Startitup kommer fokusera på två olika sätt: ehandel (sälja produkter) och annonsfinansierat (information eller tjänster med annonser). Detta kan vara bra att ha i åtanke när du väljer idé. Att antingen så säljer du något, eller så startar du en sajt som tjänar pengar på annonser (dvs generar försäljning åt någon annan).

Antingen:

Jag vill sälja x på nätet

Eller:

Jag vill göra x på nätet och generera mer försäljning åt y genom annonser

Jämför t.ex. Ung Cancer med TKJs blogg eller Thailandguiden, där den förstnämnda är en ehandel och de två sistnämnda primärt annonsfinansierade.

Brainstorma

Ett bra sätt att komma på idéer är att brainstorma. Ofta är man flera stycken när man brainstormar men det går alldeles utmärkt själv också. Hur? Finns inga rätt och fel! Här är dock några tips:

Skriv upp alla hushållsprodukter du kan komma på under 1 min
Skriv upp 10 hushållsprodukter som inte finns
Skriv upp alla trädgårdsprodukter du kan komma på under 1 min
Skriv upp 10 trädgårdsprodukter som inte finns

Skriv upp tio produkter du gillar
Skriv upp tio saker som är krångliga att göra
Skriv upp tio saker som är tråkiga att göra
Skriv upp tio saker som är dyra att göra

Det viktiga är att (från Wikipedia):

  • Idéer får inte kritiseras innan de är färdiga.
  • Spontanitet uppmuntras. Utgångspunkten är att alla idéer är bra idéer. En idé som inte verkar bra kan utvecklas till en lysande idé.
  • Kvantiteten av idéer är viktig, då det ofta genererar kvalitet.
Den här bloggen har samlat 25 fantastiska tips om hur du kan tänka för att brainstorma dig fram till en idé.

Kom på vad du brinner för

Att komma på vad du brinner för är alltid en bra utgångspunkt när du både ska hitta och välja idé att satsa på. Brinner du för miljö, golf och att skriva? Bra! Då kanske en blogg om hur golfbanor påverkar miljön är en bra idé. Gillar du barn, konst och entreprenörskap? Kul! Då kanske du ska starta en ehandelssajt där dagiselever får sälja sina konstverk och testa på att tjäna pengar?

Vi är alla olika (tack och lov). Utnyttja det!

Det handlar inte om att tjäna pengar på sitt intresse, utan om att hitta något du tycker är roligt att jobba med. Ibland är det ett intresse, ibland är det något man är bra på, ibland är det något man är fascinerad av (och vill lära sig mer om).

Alla mår vi bättre om vi gör något vi tycker är kul.

Gör som någon annan (fast bättre)

En av de vanligaste kommentarerna är “men det finns ju redan”. Spelar väl ingen roll! De flesta startar saker som någon annan redan gjort. Få idéer är unika. Hemligheten är att göra det bättre.

Marlena startade SEO-företaget Strange Logic trots att det redan finns hundratals liknande företag. Varför? Hon tror sig veta att hon kan göra det bättre än många av de andra genom att jobba effektivare och vara billigare. Startitup är långtifrån den enda entreprenörsutbildningen på marknaden. Ändå finns det en plats för Startitup genom att göra det på ett annat sätt – enkelt, digitalt och lättillgängligt (gratis).

Bättre kan t.ex. vara:
Enklare
Roligare
Snyggare
Snabbare
Billigare

Hittar du en sajt, en tjänst eller en produkt och tänker “det här skulle jag göra så himla mycket bättre!” så är det troligtvis så. Så vad väntar du på?

Hitta en nisch

Ibland är idén helt irrelevant, det är vilken nisch. Ett smart sätt att börja är därför att komma på olika nischer, antingen som du själv tycker är roliga eller som har outnyttjad potential. Läs t.ex. Marlenas tips från förra året om 50-plussare som en bra nisch.

Många nischer uppkommer också i trender. Ett bra exempel är hörlurar, som det säljs mångdubbelt fler av sedan iPod, smartphones och Spotify lanserades. Nu går alla runt med hörlurar hela dagarna, medan det för 5-10 år sedan inte alls var så populärt. Likaså säljs det säkerligen fler ankelstrumpor än för bara några år sedan, pga att modet är annorlunda nu. Däri finns möjligheter! Att haka på en uppåtgående trend är ofta smart, om inte annat för att marknaden växer.

Nischer kan också vara annonsnischer. Finns det många hotellannonsörer? Då kan hotell vara en bra nisch. Finns det dåligt med annonsörer för tapetklister? Då kanske det är en dålig nisch. Tänker du göra en annonsfinansierad hemsida, är ofta en förutsättning att det finns många annonsörer i nischen. Läs om hur du utvärderar nischer i guiden om marknadspotential.

Så kan du tänka

X för Y

Dressman fast för kvinnor? Google fast för bloggar? Spotify fast för film? Att ta något som finns och applicera det på någon ny nisch, produkter eller målgrupp är ett vanligt sätt att komma på idéer.

Slå ihop X med Y

Dressman med café? XBOX med väckarklocka? Ebok med videoklipp? Gräsklippare med lysen? Att slå ihop två befintliga idéer till en, är ett roligt och bra sätt för att komma på idéer.

X fast på nätet

Startitup handlar om att starta internetföretag och då finns en ypperlig chans att ta offlineidéer till onlineidéer. Finns det ingen pressbyrå på nätet? Starta en tidningsbutik! Går det inte att läsa om det där turistmålet du gillar så mycket någonstans på nätet? Gör en reseguide!

Eftersom internet bara funnits i sisådär 15-20 år, finns många “luckor” i marknaden. Det finns hur mycket som helst att göra. Och är det någon som redan gjort det här i Sverige, kanske de inte gjort det på spanska eller norska? Internet är ett enda stort myller av möjligheter. Finns det offline, är det stor chans att det även skulle fungera online. Så en bra tankeövning för att hitta en bra idé är helt enkelt “x fast på nätet”.

Till exempel:

Pressbyrån fast på nätet
Jukebox fast på nätet
Dressman fast på nätet
Städinstruktioner fast på nätet
Kokbok fast på nätet
Presentkort fast på nätet

Vill du ha feedback på din idé? Skriv gärna i Facebookgruppen!

Skriv ett svar