Guide: kolla marknadspotentialen

Hur kollar du marknadspotentialen? Går det att testa om en idé är bra innan den är testad? Självklart! Inte helt såklart – men det går att kolla ganska mycket. Här är vår guide till hur man kollar marknadspotentialen för sin idé och nisch.

Antalet sökningar på Google

Det finns ett fantastiskt bra verktyg som heter Google Keyword Tool, som gör att du kan få reda på hur många som söker på vissa ord och fraser på Google. Ett av de i särklass bästa sätten för att kolla marknadspotentialen. Såhär gör du:

1. Gå till Google Keyword Tool

2. Tryck på “Search for new keywords and ad group ideas”

3. Fyll i det ord eller fras du vill kolla, till exempel tshirts i första fältet

4. Tryck på knappen “Get ideas” så ser du detta:

5. Tryck på “Keyword Ideas” (fliken bredvid “Ad group Ideas”) så ser du nedan:

6.  Scrollar du ner så kan du hitta lite andra förslag på sökord på temat:

Voilá! Nu har du en massa siffror som visar exakt hur många som söker i Google i Sverige på det du sökte på. Detta ger bra insikter i hur många potentiella kunder eller besökare du kan få. Är det 100 sökningar per månad, är det inte supermånga men kan vara bra ändå beroende på vad du säljer (t.ex om du säljer mot företag). Är det många tusentals, är det lite fler. Glöm ej heller att kika på sökordsförslagen (punkt 5 och 6 i exemplet ovan). Det är där guldkornen finns! Testa att söka på någon av de sökfraser som finns där, så kommer konkurrensen kanske vara väldigt låg => en enkel sökterm att ta sig in på (senare i Startitup kommer vi gå igenom sökmotoroptimering, hur du får upp din sajt att ranka högt i Google).

Är du intresserad av någon annan marknad än Sverige ändrar du bara Sverige till Norge / Tyskland eller den marknad du är intresserad av att undersöka under Targeting (se punkt 3) samt ändrar språket till norska / tyska eller det lokala språket och fortsätter sedan med punkt 4 som vanligt. Sökvolymen som dyker upp nu i bild 5 och 6 kommer visa dig hur många som söker i Google på det specifika sökordet i Norge / Tyskland / land X per månad istället.

Antalet annonsörer

Om du väljer att göra en sajt som ska få sina intäkter via annonsörer, är en viktig del i att kolla marknadspotentialen hur många aktiva annonsörer det finns. Det där med aktiva är det intressanta. I de flesta större branscher finns det massor av potentiella annonsörer, vare sig det är inom golf eller hemmabio du ska inrikta dig. Det är dock långtifrån alla av de som annonserar mycket på nätet, via befintliga annonsnätverk. Finns inga eller få annonsörer, får du mindre betalt av annonsörerna. Så det är en viktig parameter i hur mycket du även kommer kunna tjäna, vilket gör det intressant att kolla redan från början.

Vi kommer gå igenom detta noggrannare senare i kursen men kortfattat kan man säga att det går att hitta annonsörer via:

Direktförsäljning (du ringer upp och säger “vill du annonsera”)
Affliatenätverk (du registrerar din sajt, ansöker om att få annonsera och hämtar färdiga annonser)
Google Adsense (du registrerar din sajt, hämtar annonser och de visas automatiskt)

De två sistnämnda är de vanligaste för mindre sajter. För att kolla vilka affiliateannonsörer som passar din idé, är det enklaste att registrera sig hos de största aktörerna och sedan kolla den kategori som din sajt passar bäst i. Några sådana nätverk är Tradedoubler, Zanox och Adrecord. Ett enkelt sätt för att kolla om det finns många Google Adsense-annonsörer är att Googla. Finns det många annonser, ja då finns det många annonsörer på det ordet.

Många annonser i Google, många annonsörer i Google Adsense

Kolla passande annonsörer i affiliatenätverken (exempel från Adrecord)

Konkurrens

Konkurrens handlar inte bara om vilka fler aktörer (sajter) som finns, utan hur svårt det kommer vara att hamna högt upp i Google. Kommer det gå? Är det svårt? Återigen: Googla! Det är ingen raketforskning att se om det är svårt eller inte. Är det många stora aktörer och andra som slåss om de högsta platserna i Googles sökresultat, kommer det vara svårt (= stor konkurrens). Verkar det enklare, ja då är det liten konkurrens.

Hur man ska tänka kring potential

Potential är viktigt men det är inte allt. Många webbprojekt handlar inte om att starta nästa Facebook, Google eller Spotify – utan om att starta något som kan inbringa ett par hundra kronor i månaden, halvt om halvt passivt. De flesta idéer är sådana. Det behövs inte tusentals och åter tusentals sökningar för att det ska finnas potential för ett mindre projekt. Starta istället ett till projekt senare. Marknadspotential handlar mer om att hitta en bra nisch, än en bra idé.

Skriv ett svar