Guide: så skaffar du intäkter

Det viktigaste i ditt företagande är försäljning och intäkter. Får du inte in pengar så kommer du inte att kunna investera i företaget och få det att växa. Dessutom är det oftast inte kul att gratisjobba i längden! Du måste alltså utveckla ett intäktsfokus.

Paretoprincipen, även kallad 80/20 regeln säger att 20 % av det vi gör står för 80 % av resultaten. 20 % av det du lägger din tid på kommer alltså
stå för 80 % av intäkterna. Det gäller alltså att definiera vilka 20 % som leder till mest intäkter. Det gör du genom att testa dig fram, mäta resultatet, utvärdera, justera och sedan testa igen.

För att uppnå veckans säljmål och skaffa intäkter behöver du både besökare och konvertering. Ta hjälp av Google Analytics (har du inte ställt in Google Analytics så gör det nu, se vår guide) för att förstå vad ditt huvudfokus är för denna vecka. Har du inga besökare än så satsa mestadelen av din tid denna vecka på marknadsföring av din sajt och lite på att finslipa konverteringen. Har du en del besökare men ingen som köper / klickar på annonser så satsa mestadelen av din tid denna vecka på konvertering och lite på att finslipa marknadsföringen.

Hur ska jag skaffa fler besökare?

Vi har i kursen gått igenom fyra sätt att få mer trafik till din sajt; SEO, sociala medier, PR och betald trafik. Välj den marknadsföringsmetod du tror är produktivast, d.v.s. ger bäst resultat för din sajt.

Välj alltså bara en marknadsföringsmetod denna vecka och satsa allt krut på att genomföra den riktigt, riktigt bra.

  • Sökmotoroptimering: Läs våra guider här.
  • Sociala medier: Läs vår guide här.
  • PR: Läs vår guide här och här.
  • Betald trafik: Läs vår guide här, och intervju med Niklas Lindh här.

Tips!

Om du har installerat Google analytics kan du se fördelningen mellan söktrafik, hänvisningstrafik eller direkt trafik till din sida. Tittar du närmare på hänvisningstrafiken ser du också om du får besökare främst från sociala medier eller PR såsom bloggar, tidningar etc. Denna information kan ge dig ledtrådar om vilken marknadsföringsmetod som ger mest resultat.

I kategorin ‘Förvärv’ och fliken ‘Översikt’ hittar du fördelningen av din besökstrafik. Specificeringen av hänvisningstrafiken hittar du i fliken ‘All trafik’ under samma kategori (se vår Google Analytics guide).

Hur ska jag öka konverteringen?

Titta med kritiska ögon på din egen sajt. Eller be en kompis att titta kritiskt på den.

Om du har en ehandelsida så se över dina produktsidor och fundera på hur du kan presentera produkterna på ett ännu bättre sätt som lockar till köp? Förfina och åtgärda.

Se också över köpprocessen så att allt fungerar smidigt. Det måste vara busenkelt för kunden att handla för att det ska bli ett sälj. Förfina och åtgärda.

Titta närmare på:

- Vår guide om hur du skriver produkttexter till din ehandel.
- Karsten Depperts intervju om hur du utformar bra innehåll.
- Vår guide om konvertering och Johnny Sällbergs inlägg om konvertering
- Anders Östmans intervju om konvertering.

Om du har en innehållssajt, se över dina annonser och fundera på hur du kan hitta mer relevanta annonser för dina besökare och öka klickfrekvensen? Förfina och åtgärda.

Se också över affiliateprogrammen och jämför gärna mellan olika affiliatenätverk så att du hittar annonsörer som ger dig en bra ersättning. Förfina och åtgärda.

Titta närmare på:
- Vår guide om hur du ska tänka kring annonser.
- Daniel Stensios intervju för vad du kan göra för att öka konverteringarna och vad som utmärker ett bra affiliateprogram.
- Vår guide om konvertering.
- Anders Östmans intervju om konvertering

Slutligen, fokusera på ditt säljmål för veckan och gör allt i din makt för att nå det! När du uppnått ditt mål för veckan, eller om du inte gjort det men ändå är nöjd med din insats, så posta det gärna i Facebookgruppen så peppar du andra också!

Skriv ett svar