Guide: Skaffa domän

Hur ska du tänka kring domännamn?
Namn är viktigt, inte minst på företag. Och strategiskt viktigt för framtiden. Det finns vissa saker att ta hänsyn till när du försöker komma på ett bra namn.

Några av de saker du bör fundera på är följande (länkarna ger er ett djupare resonemang kring frågan):

När Marlena startade Kvinnoliv (nytt namn/varumärke) registrerade vi även klimakteriehjalpen.se (beskrivning av innehållet). Tanken från början var att sajten endast skulle handla om klimakteriet och vi ville satsa mycket på att få besökare från Google. Fördelen med att ha ordet klimakteriet i domänen var att det skulle hjälpa oss att komma högre på Google när personer sökte på klimakterierelaterade ord på nätet. I slutändan bestämde vi oss ändå för att vi ville ha ett mer generellt namn som skulle vara bredare än klimakteriet. Vi ville inte att namnet i framtiden skulle begränsa oss till att bara skriva om klimakteriet utan vi ville ha möjlighet att skriva om andra ämnen också. Vi bestämde oss också tidigt att hålla oss inom Sverige, därför var vi ok med att ha ett svensk namn som Kvinnoliv.

Alltså:

  • Med ett generellt namn, kan man göra pivots enklare utan att behöva rebranda. Hade klimakteriet inte gett tillräckligt bra business, kunde vi börjat skriva om kvinnors hälsa (vilket vi också gjorde senare).
  • Det är mer skalbart. Mycket pga förra punkten, att inte namnet sätter upp gränser för vad som går att skriva om / sälja.
  • Med ett eget varumärke, skapar du långsiktigt ett stort värde i det egna namnet. Desto fler som känner till varumärket, desto större värde har bolaget.

Några regler när man brainstormar namn:

  • Helst namn där både .se och .com-domänerna är lediga (t.ex. kvinnoliv.se och kvinnoliv.com).
  • Inga åäö.
  • Namnet ska inte vara för långt (gärna under 15 tecken, helst färre)


Hur ser du om ett namn är ledigt?

1) Gå till Binero där du kan söka ditt domännamn
2) Skriv in dina förslag på domännamn (en per rad) utan toppdomän (dvs utan .se, .com, .net osv)

Exempel: Säg att du vill sälja roliga tshirts på nätet, då skulle sökningen kunna se ut såhär beroende på om du vill ha tshirts i namnet eller ha ett mer generiskt namn

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Tryck på sök så ser du vilka domäner som är lediga (rött = ej ledigt, grönt = ledigt):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Välj vilket domännamn du vill ha! OBS! Detta är den enda kostnaden i Startitup. Startar ni ehandel så kan ni klara er med Tictails domän till en början (se nästa uppgift för fler detaljer) även om det är en bra investering att ha en egen.

På Webbupplysningen kan du läsa mer om vilken toppdomän du ska välja. På www.startitup.se till exempel är domännamnet startitup och toppdomänen .se.

Tips kring att komma på domännamn!
Hjalmars domänsök kan underlätta för dig att hitta ett ledigt domännamn. Säg att du har några nyckelord som skulle vara bra att ha i ditt domännamn, t.ex för en tshirt sajt som säljer roliga tshirts så skulle nyckelord som rolig, lattjo, tshirts och plagg kunna vara relevanta. Istället för att komma på domännamn själv och manuellt se efter om de är lediga så kan du på Hjalmars sök skriva in dina nyckelord, trycka på lägg till ord och vips så få en lista på olika domäner som är lediga.

En lite mer avancerad variant, fast då för .com adresser är Bust a Name.

Två andra tips är:
Om domänen du vill ha är upptagen så kan du hitta den som registrerat domänen genom att gå till IIS:se. Är det en domän du verkligen vill ha så ring upp ägaren eller maila! Det var faktiskt så vi fick Kvinnoliv.se. Domänen var redan registrerad men med lite charm så fick vi den till och med gratis. De flesta vill dock ha betalt.(Motsvarande för .com adresser är t.ex whois.net).

Om du behöver inspiration så hittar du .se-domäner som snart blir lediga för nyregistrering på Lediga.se och på Domainstream auktioneras domännamn ut.

Och ett överkurstips:
Market Samurai är en mer avancerad variant av Google Keyword Tool där du, förutom att kunna göra en ordentlig marknadsundersökning, får hjälp att hitta bra och relevanta domäner inom din nisch. De  har en 10-dagars gratis ‘prova på’ om du vill testa.

Sammanfattningsvis!
Lägg tid på att hitta ett bra namn. Särskilt om du vill jobba globalt, via nätet, och ha möjlighet att skala upp oberoende av vilken typ av företag det kommer bli i slutändan. Samtidigt, lägg inte för mycket tid på det. Det går alltid att byta namn senare. Och framförallt, varumärket du exponerar utåt behöver inte vara samma sak som företagsnamnet hos Bolagsverket (vårt registrerade företag heter inte Kvinnoliv). Även om det alltid är bra att ha det så, inte minst pga det automatiskt medföljande namnskyddet. Desto viktigare då att äga domänerna på .se och .com, som annars kan bli en dyr historia att köpa.

 

×

Kommentering är avstängd.