Intervju med Birk Nilson om ehandelsplattformen Tictail

Vi på Startitup rekommenderar ehandelsplattformen Tictail för dig som vill starta ehandel. Därför tog vi ett snack med Birk Nilson, som är en av grundarna av plattformen. Väl värd läsning för dig som är intresserad av ehandel!

Vem är du?

Jag är en kille som spenderade alldeles för mycket tid som en 60×60 pixlars karaktär i chattvärlden DoBeDo som liten. Blev helt förälskad i Internet och idén att designa & utveckla en egen online värld. Jag tänkte aldrig att det var mer än en hobby, men under gymnasiet blev det en del missade lektioner i utbyte mot att att utveckla en chatt till tidningen Stockholm City. Senare som tech lead hos Stardoll blev drömmen ännu verkligare; en värld med 170+ miljoner talande klippdockor online. Är numera en utav grundarna & utvecklarna bakom Tictail som är en växande värld av underbara butiker.

Hur kom det sig att du startade Tictail?

Jag började med e-handel som konsekvens av att både min mamma & min kusin blev intresserade av att starta egna webbutiker. De bad mig rekommendera en lösning som var tillräcklig enkel för dem. Jag var övertygad att det fanns, men tre månader och system senare var vi alla gråtfärdiga.

Under en lunch med Kaj Drobin & Carl Waldekranz blev det uppenbart att vi alla varit med om samma trauma. Vi var inte ensamma. Tillsammans med en grupp fantastiska utvecklare & designers bestämde vi oss för att äntligen ge våra släktingar ett enkelt alternativ. Tictail.

Hur ska man som småföretagare tänka vid valet av ehandelssystem?

Kom igång snabbt. Som småföretagare är det dina produkter som bör vara det unika, inte funktionerna runt omkring dem. Granska därför systemen utefter vilken som du kan vara online med redan idag. Ju snabbare du lär dig vilka produkter som är populära desto enklare blir det att hitta just din nisch och få en växande kundbas. Hur du skickar avancerade nyhetsbrev till dem är ett senare & trevligt problem att ha :-)

Om man vill starta en ehandel, varför ska man använda Tictail? Vad är skillnaden jämfört med andra ehandelssystem?

Tictail är ett enkelt alternativ som fokuserar på att vara roligt att använda. Inom kort lanserar vi en feed som dagligen ger dig skräddarsydda tips & råd för din butik. Har du inte publicerat dina produkter på Pinterest ännu kommer du bli rekommenderad att göra det – via ett knappklick. Till mer avancerade råd som vilka Google AdWords du borde köpa.

Tictail kommer även kunna växa i och med att din butik gör det genom att framöver erbjuda avancerade funktioner när de blir användningsbara för just dig.

Vad kostar det att använda Tictail?

Tictail är helt gratis. Oavsett hur mycket produkter, bandbredd eller utrymme din butik kräver.

Kan man själv utveckla designen i sin webshop? Om ja, hur ska man tänka kring det?

Absolut, vi har ett väldigt enkelt template språk för den som kan lite HTML & CSS. Jag rekommenderar att du utgår från ett existerande tema som är likt det du tänkt dig och ändrar i den stegvis. Gör inte allt på en gång. Det är roligare med kontinuerliga förändringar och ger dig fördelen att forma din design i och med att din målgrupp definieras.

Vad är dina bästa tips för att lyckas med sin ehandel?

Lyft fram hur dina produkter är annorlunda. Gör det till en röd tråd i din design, sociala marknadsföring och kommunikation. Tillsammans med en aktiv & engagerande Facebook sida är det en garanterad succé.

Har du några favoritbutiker (på tictail och i övrigt) som vi kan inspireras av?

Jag har väldigt många, men utöver Urspårat är detta ett fåtal av mina favoriter:

Skriv ett svar