Johnny reder ut vilka betalsätt du kan erbjuda i din webshop

Johnny Sällberg jobbar på Klarna och är även en av våra ehandelsexperter på Startitup. Har ni frågor om ehandel får ni gärna maila Johnny på johnny.sallberg@klarna.com. I detta inlägg berättar Johnny om olika sätt som kunden kan betala på nätet samt fördelar och nackdelar med de olika sätten. Han tipsar också om vilka tre sätt att betala på nätet som är mest populära. Bra information för er som planerar att starta en webbshop!


Betalningssätt för e-handel

Det finns generellt två typer av betalning i ehandel, betalning före leverans och betalning efter leverans. Det finns också två parter, en säljare och en köpare. Båda parter har olika behov av betalningen. Det finns även andra saker som påverkar vilket betalsätt som är bäst. Ett företag som är välfinansierat kan använda generösa kreditvillkor som ett sätt att öka sin försäljning, medan ett företag som har sämre likviditet (pengar) kanske måste använda förskottsbetalningar för att överhuvudtaget kunna köpa in varor att sälja. Det sista är vanligast för nystartade företag.

Förskottsbetalning
Gemensamt för förskottsbetalning är att säljaren har pengarna på sitt konto i direkt samband med att de levererar varorna. Här är en genomgång av olika typer av förskottsbetalningar som finns tillgängliga på svenska marknaden:

Kortbetalning
Det finns två typer av kort, debet- och kreditkort. Ett debetkort är direkt knutet till ett bankkonto. Pengarna dras direkt från bankkontot och för att transaktionen ska gå att genomföra krävs det att det finns tillräckligt med pengar på kontot.

Ett kreditkort är kopplat till en kredit av något slag och är därför inte en förskottsbetalning egentligen. Men man brukar inte skilja på debet- och kreditkort eftersom den tekniska lösningen är en och samma. Alla köp som görs under en period med ett kreditkort, vanligen en månad, samlas ihop till en faktura som sedan måste betalas. För att köpet ska gå att genomföra måste det finnas utrymme i krediten.

Att acceptera kort i en e-butik kräver att en kedja av integrerade system fungerar. Du behöver ett avtal med en inlösare som flyttar pengarna från kortutgivaren till ditt bankkonto. Du behöver också ett avtal med en betalväxel som kopplar ihop dig med flera kortutgivare.

Direktbanksbetalning
Kunden loggar in på sitt bankkonto i köpprocessen och pengarna dras direkt från kontot. För att acceptera direktbanksbetalningar måste du ha ett avtal med varje bank du vill erbjuda kunder att använda för betalning. Du behöver också en betalväxel som kopplar ihop dig med bankerna rent tekniskt.

Digitala plånböcker
Här sätter kunderna in pengar på ett konto hos ett tredje företag. När köpet ska genomföras kontaktas den digitala plånboken och kunden kan logga in och betala med de insatta pengarna. Man kan också få pengar insatta på kontot, tex om du säljer något privat och köparen betalar med sin digitala plånbok.

Betalning som sker efter leverans

Faktura
Fakturan bygger på att kunden får en räntefri kredit på köpbeloppet och kan få varorna hem till sig innan de behöver betalas. Faktura som betalsätt tar bort risken för en köpare att beställa från en okänd säljare. Motsvarar inte varorna förväntningen så har man inte betalat något och kan enkelt returnera varorna. Risken för säljaren ökar i motsvarande grad då varor måste skickas utan att veta om kunden kommer att betala eller inte i slutändan. De flesta som erbjuder faktura till sina kunder gör det via en leverantör som tar hand om risken för säljaren.

Delbetalning
Om varorna är lite dyrare kan det vara attraktivt för en köpare att dela upp betalningen över tiden. Delbetalning är egentligen samma sak som faktura med skillnaden att kredittiden är mycket längre, från 3 mån upp till 3 år. Köpet delas upp så att en summa betalas varje månad mot en faktura. Kunden får oftast betala ränta för att låna pengarna.

Kontoköp
Konto är ett sätt att samla många köp på en faktura. Det kan jämföras med ett kreditkort. Det finns två anledningar för en kund att välja konto; dels samla alla inköp på en faktura och få bekvämlighet och dels skjuta upp betalningen.

Vilka betalsätt måste man ha?
Eftersom varje kund har sitt eget favoritbetalsätt så bör du erbjuda flera betalsätt. De populäraste betalsätten är enligt Postens e-handelsundersökning faktura, kort och direktbankbetalning:

Att erbjuda de tre mest populära betalsätt betyder att chansen att en köpare faktiskt genomför sitt köp ökar (konverteringen går upp). Dessutom betyder det att en kund som kunnat betala på det sätt han helst vill har fått en bättre köpupplevelse och därmed känner sig nöjdare. En nöjd kund är såklart lättare att få tillbaka för ett nytt köp (återköpsfrekvensen ökar).

Hur många betalsätt ska man ha?
Det finns faktiskt en risk med att ha alltför många betalsätt i sin kassa, när valen blir många så ökar också risken för att kunder känner sig förvirrade och inte kan välja alls. Har du inte många kunder som efterfrågar mindre populära betalsätt som postförskott och kanske nya sätt att betala med mobilen, så bör du avvakta med att lägga till dem i kassan. Om du erbjuder faktura, kort och direktbank så täcker du in behovet för de allra flesta av dina möjliga kunder.

Vad är fördelar och nackdelar med respektive betalsätt?
Kunder som betalar med kort ser nyttan av att ha gjort allt med beställningen på en gång. Det är ingen faktura som ska betalas senare. Nackdelen med kortbetalning är att man måste betala innan leveransen. Om inte varorna motsvarar förväntningarna och behöver returneras så kan det blir osäkerhet om och när man får tillbaka sina varor. Det är säljaren som måste betala tillbaka pengarna i det fallet och kunden behöver kontrollera att återbetalningen verkligen skett.

En kortbetalning är också beroende av att kunden har tillgång till sitt kortnummer och sitt lösenord/bankdosa för att komma igenom 3D-secure steget som ofta är ett villkor för att kunna genomföra kortbetalningen. Upp till 20% av alla kortbetalningar avbryts i just det steget så för handlaren är detta ett stort hinder för att få ordern i hamn.

Här ett exempel på hur en 3D-secure inloggning ser ut, exemplet är MasterCard från SEB

:

Ett fakturaköp är beroende av att kunden är kreditvärdig för beloppet. Om ordervärdet är väldigt högt kan det för en del kunder vara svårt att få kredit och då kan inte köpet genomföras. Fördelen med fakturaköp är att det inte krävs några särskilda lösenord eller tekniska inloggningar för att genomföra köpet. Allt som krävs är ett personnummer och en leveransadress och det är sådant som varje köpare kan utantill. Största fördelen med faktura är att kunden kan få sina varor utan att ha betalat något i förväg. Vid en retur makuleras helt enkelt fakturan av säljaren.

Direktbankbetalningar upplevs som mycket säkra av konsumenter. De har samma fördelar och nackdelar som kortbetalning, dvs betalning i förskott och de kräver inloggningsuppgifter till banken.

Postförskott till sist är ett betalsätt som passar för den som av någon anledning inte kan/vill betala med annat betalsätt. Det kan vara en beställning av en minderårig (då krävs ett godkännande av målsman) eller av en kund som inte har kreditvärdighet pga dålig ekonomi. Nackdelen är att kunden får ett extra tillfälle att ångra sig genom att inte hämta ut paketet. Om kunden inte hämtar ut paketet drabbas säljaren av en avgift för outlöst postförskott som är ganska dyr.

Framtiden för betalningar
Hela kassaflödet och betalningsflödet tillför egentligen inget värde till vare sig köpare eller säljare. Därför bör man se till att i mesta möjliga mån minimera krav och krångligheter i kassan på en e-handel. En lösning är att separera köp från betalning.

Så här ser flödet ut i en traditionell beställning:

 

Om man istället ser betalning och beställning som två olika flöden kan man uppnå detta:

Här kan köpet genomföras utan att vara beroende av att betalningen genomförs. Metoden bygger på att kunden får en kredit och sedan kan betala på det sätt som kunden själv önskar. Metoden används tex av Klarna i vår Klarna Checkout.

Mobila betalningar då?
Det sker en dramatiskt skifte just nu där man alltmer använder sin smartphone för att surfa och även för att handla. Att ta betalt i en mobil ställer ännu högre krav på enkelhet och smidighet. Det finns flera olika tjänster för mobilen men det man ska se upp med är tjänster som förutsätter någon slags förregistering av användare, koppling till kredit/betalkort eller liknande. Allt som en förstagångsköpare behöver göra för att slutföra sin betalning kommer att vara ett hinder på vägen. Vi kommer säkerligen att få se många varianter på mobilbetalning den närmaste tiden men de tjänster som bygger på en kredit och sedan en faktura som betalas separat är nog de som kommer att gå segrande ur striden.

Länkar till mer info:
Klarna Checkout (faktura, konto, delbetalning, kort och direktbank): https://klarna.com/sv/salj-med-klarna
Dibs: Betalväxel för alla betalsätt. www.dibs.se
Paypal: Digital plånbok med stöd för kortbetalningar: www.paypal.se
Sammanställning för många betallösningar och andra leverantörer för e-handlare: http://www.ehandel.se/resurser/
Postens e-barometer med massor av fakta om betalningar och annat viktigt: E-barometern 2013

 

×

Kommentering är avstängd.