Konvertering & konverteringsgrad

En av de viktigaste sakerna när det kommer till internetföretagande är konvertering. Konvertering är hur många av dina besökare som gör det du vill att de ska göra. Av 100 besökare, kanske endast 2 köper. Då har du 2% i konverteringsgrad, 2 procent av dina besökare gör det du vill.

Du kan mäta konvertering för många saker. Har du annonser på din sajt, är det kanske hur många av besökarna som klickar på de som du mäter. Medan ehandlare mäter hur många av besökarna som handlar. Ofta är det bra att mäta många olika saker, alltifrån hur många som registrerar sig för ditt nyhetsbrev, till att köpa, till att Gilla på Facebook.

Konverteringsgraden är viktig eftersom det ibland är enklare att öka andelen besökare som handlar, än att skaffa fler besökare. Har du hundra besökare per dag och lyckas få 2% i konverteringsgrad att bli 4%, lyckas du dubbelt så bra. Samma effekt får du kanske genom att dubbla antalet besökare, men det är ofta svårare än att öka konverteringsgraden.

Läs gärna Johan Wolfs guider om konvertering:

Och dessa artiklar, blogginlägg och guider:

Enkla tips för att öka konverteringen

Det behöver inte vara så svårt att öka konverteringen. Här är några tips:

  • Öka storleken på annonserna
  • Öka storleken på köpknapparna
  • Ändra färg på köpknapparna

Så enkelt kan du mäta konvertering

Ofta räcker det med enklare beräkningar, men utgå alltid från dina resultat i Google Analytics.

  • Jämför antalet besökare en dag med hur många försäljningar eller annonsklick du har den dagen. Räkna ut hur många procent av dina besökare som köpte/klickade. Voilá, du har din konverteringsgrad.
  • Vill du se om dina förbättringar gör nytta? Gör A/B-tester (läs The Ultimate Guide to A/B testing och A Beginner’s Guide to A/B Testing). Enklaste varianten av A/B-tester är att göra en förbättring, låt den vara på sajten en dag och sedan se om det gav bättre resultat än dagen före då du inte hade förbättringen. Antingen över tid, eller att varannan besökare får testa. Ett smart sätt att se om saker gör nytta eller inte!
  • Lägg till mål i Google Analytics. Läs guide till hur du gör detta här och här.

Skriv ett svar