Marlena berättar om direktförsäljning och tipsar om hur du vinner kunder

Förutom att tjäna pengar direkt via nätet brukar jag även pyssla med direktförsäljning, dvs mer traditionell försäljning. Jag mailar eller ringer företag, informerar om mina produkter/tjänster och får till samarbeten direkt med företaget istället för att gå via affiliatenätverk. Nyhetsbrev, bannerannonsering, tävlingar och event, jag har sålt det mesta.

I de fall jag har sålt produkter har jag funderat på om det finns företag eller andra aktörer som skulle kunna vara intresserade av att köpa min produkt/tjänst. Jag har bland annat mailat och frågat om de vill köpa in min produkt som julklapp till personalen, om jag kan bli deras underleverantör, om jag kan komplettera deras kampanjerbjudande (t.ex köp detta nu och få X på köpet där X är produkten jag själv säljer). Jag har till och med mailat företag innan jag ens har en existerande produkt för att se om de gillar min idé och kan tänka sig att köpa den i framtiden om jag producerar den. I de fallen börjar jag först tillverka produkten / tjänsten när jag fått min första kund.

Den största fördelen med direktförsäljning är att du kan tjäna mer under en kortare tidsperiod, den största nackdelen att det tar tid att sälja. Därför väger jag alltid dessa mot varandra men jag utesluter inte direktförsäljning även om jag driver ett internetföretag. Det viktigaste är ju inte vilken kanal du säljer i utan att du säljer.

En bra fråga att ställa sig är ‘var finns tusentals av mina kunder samlade’? Det kan vara ett företag, en plats, ett nätverk eller något helt annat. Får du exempelvis ett storföretag att köpa in din produkt till personalen kan du få tusen nya kunder i ett svep. Säljer du duschkräm och får ett hotell att använda det till alla sina rum har du också sålt till tusentals personer på samma gång. Med den enkla frågan öppnar du upp för att se nya intäktsmöjligheter. Så var finns tusentals av dina kunder samlade? Fundera ut det och attackera dem sen!

Är du intresserad av att veta hur du gör för att vinna kunder med mer traditionell försäljning så se tio-minuters klippet med Nina Spegel här nedan:

Marlena Batist är grundare av Startitup och sökmotoroptimeringsföretaget Strange Logic.

Skriv ett svar