Marlena: “förvånansvärt få företag vänder sig till 50 plus-marknaden”

Något jag har pratat om ända sedan jag startade Kvinnoliv år 2008 är potentialen hos 50-plussare. Den är löjligt stor och ändå är det så få som kommer på några affärsideér som aktivt vänder sig till kvinnor och män i åldern 50 år och äldre. Jag förstår inte varför.

De har pengar och tid.
50-plussare är mer etablerade och har det bättre ekonomiskt ställt än yngre personer. När barnen flyttar ut, vilket de gör ungefär runt 50-års åldern får föräldrarna dessutom en automatisk “löneförhöjning”. Helt plötsligt har de massa mer pengar som de kan lägga – på sig själva. De har också mer tid.

De är många och marknaden växer
Befolkningen blir allt äldre. I Sverige ökar genomsnittslivslängden med ca 3 mån/år. Siffror visar också att ca en tredjedel av befolkningen i världen i snitt kommer vara 50 år och äldre 2018.

Låg konkurrens
Förvånansvärt få företag vänder sig till 50 plus-marknaden. Jag kan komma på hur många företag som helst som försöker nå ungdomar, men bara ett fåtal som vänder sig till personer som är 50 år och äldre

Affärsidéer:

  • Sajt till mor- och farföräldrar som säljer leksaker och/eller aktiviteter som du kan göra med dina barnbarn.
  • Hälsosajt med kost- och träningstips etc som är anpassade för mogna kvinnor/män
  • E-böcker eller kunskapsprodukter (webbkurser, dvd-kurser etc) som är anpassade för mogna kvinnor/män (t.ex större text eller specifika ämnen som vänder sig särskilt till dem)

Tips!

  • 50-plus ses som äldre än vad de är. Undersökningar visar dessutom att 50-plus känner sig minst 5 år yngre! Så gör dem inte äldre än vad de är.
  • För fler undersökningar och inspiration kring 50+ marknaden, kika in på den här sajten (där även många av mina siffror kommer ifrån). Eller prata med någon i din närhet som är i den åldern.

 

Skriv ett svar