Niklas Lindh med sina bästa Adwordstips

Vem är du?

Mitt namn är Niklas Lindh och jag arbetar som PPC Account Manager på Bigmouthmedia som är en del av LBi med 30 kontor världen över och ca 2 000 anställda.

Vem är du yrkesmässigt?

När man arbetar med sökordsannonsering är man väldigt strukturerad yrkesmässigt och har sina processer för det dagliga arbetet, dvs hantering av AdWords-konton till kundpresentation väl genomtänkt. Det tror jag man måste vara lagd åt för att kunna maximera sin tid och ha koll på arbetet man utför.

Vilka är fördelarna med Adwords jämfört med andra marknadsföringsmetoder på nätet?

Att kunden aktivt letar efter det som du erbjuder, och att du själv kan välja vart, när och vilka sökord du vill förknippas med mot dina potentionella kunder. Det är du som annonsör som sätter ditt eget pris på klicket och således även hur mycket en kund får kosta.

Vilka är nackdelarna?

Jag har aldrig kommit på några nackdelar, dock bör du läsa på innan och fråga om hjälp om man känner sig osäker så man får en bra start och inte missar en kanal som skulle vara guld värd för din verksamhet.

Är det viktigt att arbeta med Adwords för alla typer av företag? Om ja, varför? Om nej, för vilka företag är det inte lika viktigt?

Jag kan inte säga om det skulle passa alla typer av företag, utan kan din målgrupp tänkas söka efter det du erbjuder, och att du kan/vill erbjuda dem det i dagsläget? En ensamstående IT-konsult som inte har ambitionen att växa utan kör eget race och är inhyrd hos ett företag en längre tid kanske AdWords inte är aktuellt i dagsläget. Men om du startar en e-handel där du behöver få in både nya -och gamla kunder kontinuerligt är AdWords som skapt för dig.

Hur ska man tänka när man börjar med Adwords, hur kommer man igång enklast?

Du bör absolut läsa på lite innan och fråga gärna någon som har erfarenhet av AdWords. Det behöver inte vara en konsult, utan någon du vet som har eller annonserar i dagsläget så du kommer in rätt och inte blir besviken på resultatet. Lägg gärna tid på detta än att trycka igång kampanjerna direkt. Google erbjuder även kundtjänst som du både kan maila och ringa in till. Sen skickar de även ut kuponger till företagare så använd dem 

Hur lägger man upp en bra Adwordskampanj?

Tre saker jag skulle rekommendera alla att ha i åtanke innan de börjar bygga sitt AdWords-konto:

1. Det första du kan tänka på är ditt affärsmål och vad du erbjuder, och ha det i åtanke genom hela kontouppbyggnanden.

2. Struktur med ordning och reda. När jag bygger konton gillar jag att veta baserat på kampanj- och annonsgruppsnamn vilka sökord och vad jag annonserar för finns inom den kampanjen. Det hjälper jättemycket när man ska optimera kontot och du har stor kontroll på trafiken som du köper.

3. Lägg tid på din keyword-research och väl skrivna annonstexter.

Vilka resultat och mätpunkter är viktigast att mäta när det kommer till Adwords?

Det är helt baserat på dina affärsmål med annonseringen. Säljer du tex hudvårdsprodukter är det försäljning som är fokus, men du kan även mäta leads som kommer in via ett kontaktformulär om du är en konsultfirma. Säljer du hudvårdsprodukter bör du sätta ett dynamiskt värde för att se totala försäljningen, men vid leads kan du sätta ett statiskt värde. Värdet beror helt på din prismodell.

Vad är dina bäst tips till företag som vill marknadsföra sig via Adwords?

Läs på! Och kontakta gärna någon som du vet annonserar, eller en konsult som kan hjälpa dig. Fråga gärna runt efter rekommendationer.

Finns det något stort “no – no!” när det kommer till Adwords. Om ja, vad?

Att aktivera annonseringen utan att ha ditt affärsmål i åtanke. Har du inte det, då vet du inte hur du ska förändra och förbättra annonseringen.

Vilka andra marknadsföringsmetoder är viktiga att jobba med och varför?

Då jag arbetar med sökmarknadsföring är även SEO:n nära hjärtat och vi ska komma ihåg att SEO och SEM (Search Engine Marketing) är ett team work. Inget individuellt race där man jämför vilket som ger mest. Rankar du bra organiskt plus att du har en annons löper du ännu större chans att kunna öka din CTR för både AdWords och SEO ihop. SEO och SEM är enligt mig ett dream team!

Om du har Google Analytics (multi-channel) eller Omniture (marketing channels), bör du undersöka hur olika channels samarbetar och faktiskt ger i slutändan, och där kan du även sen se hur din SEO och SEM samarbetar. Jämför och testa dig fram, och om du väljer att köpa trafik på annat sätt tex genom affiliates är denna channels-funktion guld värd när du ska mäta andra marknadsaktiviteter och hur du därefter planerar din marknadsbudget.

Har du några ‘words of wisdom’ till deltagarna?

När du arbetar med AdWords måste du konstant testa dig fram för vad som fungerar och inte fungerar. Detta är en annonseringsmetod utan målgång och du varken får eller kan aldrig känna dig helt klar.

Lägg inte för liten budget utan verkligen satsa för att kunna annonsera i flera veckor då kundens research-arbete kan sträcka sig längre än en vecka. Om du har en begränsad budget sänkt i så fall dina bud på sökorden så varar den längre plus att du får din annons exponerad under en längre tid.

Du kan följa Niklas via Twitter.

Skriv ett svar