Rikard Westberg: “glöm tanken på att du måste komma på en unik idé”

Rikard Westberg är en av Sveriges mest kända ehandelsentreprenörer. Vill du ha feedback på din ehandelsidé har Rikard lovat vara hjälpsam via Twitter.

Vem är du?

Jag är 33 år, kommer från Göteborg. Är utbildad i företagsekonomi och entreprenörskap vid Lunds universitet och Handelshögskolan i Göteborg. Idag driver jag två e-handelsbolag, Tonerlagret som säljer toner, bläck och skrivare samt Strumpgalen.se som säljer roliga och unika strumpor. Jag är också en av grundarna av e-handelskonferensen Emeet som samlar landets entreprenörer 1-2 ggr per år för att snacka e-handel. Jag har drivit e-handel sedan 2007 men startade eget redan under studierna i Lund, 2002.

Hur kommer du på idéer till dina sajter/projekt? Var hittar du inspirationen?

Som du märker lever jag ju inte på att idéerna ska vara så himla roliga. Jag säljer tonerkassetter på nätet, varken unikt eller särskilt sexigt. Jag tycker att det är viktigast att titta på skalbarheten i en idé, det vill säga kommer det här gå att skruva upp från 1 miljon till 10 miljoner eller 100 miljoner i omsättning med bibehållen/ökad lönsamhet.

Idéer är ingen bristvara, vi diskuterar nästan alltid affärsidéer i mitt kompisgäng när vi träffas. Det finns nog inte en förfest eller middag där vi inte omformulerar ett antal vardagsproblem till affärsidéer. Jag tror att det är viktigt att försöka börja affärsmodelsgenerera om du inte redan gör det, oftast är idéerna inte så lysande men det är en viktig att börja tänka i banorna, hur kan vi göra en affär utav detta, vem är kunden och vad kan vi erbjuda där efterfrågan är eller kan bli större än tillgången idag?

Har du några tips på hur man kan tänka för att komma på en idé till sitt internetföretag?

Glöm direkt tanken på att du måste komma på en unik idé till ditt internetföretag. Du kan slita ditt hår för att försöka komma på en unik idé, en produkt eller tjänst som ingen annan har tänkt på eller redan säljer. Det är slöseri med tid. Som entreprenör är ditt jobb att hitta en unik vinkel, vad är det bolagen som finns på marknaden idag har missat? Det finns rum för fler än ett företag inom varje segment också. Kolla på Richard Branson som med Virgin startat flygbolag, bank, nätcasino och läskeblaskproduktion mm. Inte en enda unik affärsidé men de har en idé om hur de kan utveckla befintliga affärsidéer och göra dem mer attraktiva för kunderna.

Jag tror på modellen att skriva ner 100 affärsidéer för att sedan välja ut några stycken att titta närmare på. Skaffa en snygg anteckningsbok och börja skriv när tankar och idéer redan idag. Det viktigaste är inte verkshöjden (som mina lärare på Handels tjatade om) utan enkelheten. På nätet måste folk snabbt förstå nyttan med tjänsten, om du behöver 10 minuter för att övertyga besökaren om detta och de fortfarande efter detta inte förstår nyttan, ja då har du en gigantisk utmaning i att vinna användare eller kunder.

Hur bestämmer du dig för att förverkliga en idé (och inte bara stanna vid idén)? Har du några kriterier du använder dig av? Om ja, vilka?

För mig som gillar att sälja fysiska produkter i traditionell e-handel så är skalbarheten en av de viktigaste frågorna. Hur många order per dag behöver vi för att kunna gå runt och vad innebär det i lager, personal, marknadsföringskostnader etc? Kan vi lyfta det här från lilla Sverige till övriga Norden, Europa, Världen och på det viset få skalfördelar i och med ökad volym? Jag brukar väldigt snabbt vid idéscreening räkna på täckningsbidrag och ordervärde. Är ordervärdet väldigt lågt eller marginalerna dåliga så kommer det krävas stora volymer för att nå lönsamhet. Det är inget som gör idén dålig men det gäller att räkna in tid och kostnad för att ta sig till de stora omsättningsvolymerna som krävs.

Hur bedömer du om en idé är lönsam och har potential?

Grunden är, förutom skalbarhet som jag alltid pratar om, att snabbt göra ett överslag på bruttomarginalen, dvs vad tjänar vi på varje såld produkt. För att se hur mycket pengar som finns för att täcka kostnader som uppstår för att leverera den här produkten eller tjänsten. Hur många behöver vi då sälja för att täcka löner, lokaler, utveckling, frakter mm. Jag kommer ofta snabbt fram till hur många order jag behöver ha per dag för att idén ska bli lönsam sen gör jag en bedömning om det är rimligt att nå inom en överkomlig framtid. Man får tänka att små butiker på nätet kanske har 5-10 order per dag medan stora giganter som Junkyard eller Nelly har 1000-5000 order per dag. Då är det inte rimligt att satsa på en idé som kräver 10 000 order per dag för att nå svarta siffror (positivt resultat)

Är det viktigt att ha en nisch på marknaden? Om ja, hur hittar du din nisch?

Att hitta en unik idé idag eller en egen nisch tycker jag bara är trams. Om du säljer något som redan finns på marknaden så kommer du få frågan: “Men är det inte det som X redan säljer?” tusen gånger. Det viktigaste är inte att du kan svara nej på en sådan fråga utan att du vet vad som också skiljer dig åt från de befintliga affärerna.

-Möbler, är det inte det som IKEA redan säljer?
-Jo men vi säljer billiga möbler i platta paket som redan är ihopskruvade när de levereras.

Det gäller att identifiera vad i en befintlig struktur eller affärsidé som inte riktigt fungerar eller som folk stör sig på. Hos IKEA kan det exempelvis vara att skruva ihop möbler där det fattas skruvar eller instruktionerna är uppåt väggarna som är den svaga delen i en annars fantastiskt älskad affärsmodell. Se till att lösa detta så kommer du att kunna konkurrera med befintliga företag mycket framgångsrikt.

Har du några verktyg som du använder dig och rekommenderar i processen att hitta och bedöma en idé?

Det är klart att du kan använda dig av en branschanalys som SWOT eller Porters Five Forces för att hitta möjligheter och risker med din affärsidé och det är kanske klokt att göra, även om jag tror att det går per automatik i idéscreeningstadiet. Det gäller ju att utifrån din bok med hundratals idéer få ut en handfull som är värda att jobba vidare med och ta fram mer data kring. Min viktigaste lärdom är nog att inte fastna för länge vid om detta är en bra idé eller hur konkurrenter kommer att bemöta din affärsidé. Se till att prata med så mycket folk som möjligt om idén, var inte rädd för att någon ska sno din idé eller sätta käppar i hjulen om du berättar. Att prata med många om idén kommer att ge dig extremt mycket värdefull feedback och gratisutveckling som du aldrig skulle kommit på själv om du sitter och håller på dina idéer.

Vad är fördelarna med att starta en e-handel sajt? Nackdelarna?

Fördelarna är så klart att du kan skala din butik till att omsätta 100 miljoner utan att för den delen behöva fler fysiska lokaler i A-lägen på dyra gatan. Nackdelen är att du konkurrerar med så många fler på samma gata, The Google Street. Var beredd på att det kommer att ta tid att nå en ordentlig omsättning. Det finns 15 000-20 000 e-handelssidor i Sverige, bara en bråkdel av dem är framgångsrika, växande och lönsamma. Som en hobbyverksamhet duger det utmärkt att slänga upp en butik i Tictail eller annan gratisvariant men om du har bestämt dig för att bygga en verksamhet som ska finansiera löner för anställda, ordentliga lager etc så kommer det krävas mycket jobb och pengar och du kommer förmodligen att kontinuerligt få jobba med utveckling av butiken. Mitt råd är dock att sätta igång så snabbt det bara går, har du en butik uppe som går att handla i så kommer du att få kunder, det är de här kunderna som kan hjälpa dig att utveckla din idé och sida. Ta hjälp av dina pionjärer, det vill säga de tidiga kunderna, eller betatestarna.

Vilka är dina bästa tips för de som vill komma igång med e-handel?

Starta direkt med någon billig butikslösning, det finns mängder av butiker idag som går att få gratis eller hyra för några hundralappar. Titta på butiklösningarnas referenskunder och välj sedan snabbt en butik som du tror passar. Det kommer en dag då du säkert blir missnöjd men då är det inte värre än att byta butikssystem till ett annat, och den typen av problem är ju egentligen bara positiva eftersom det innebär att du har vuxit ur dina befintliga småbutikssystem.

Erbjud så många betallösningar du kan, kortbetalning och faktura är standard som du måste erbjuda dina kunder idag men det finns flera färdiga lösningar för detta så oroa dig inte. Din huvuduppgift de kommande åren om du startar e-handel kommer vara att driva besökare till din butik och få dem att konvertera till kunder. Bli medlem på ehandel.se, där finns det ett bra forum för e-handlare som gärna hjälper till när du ska starta en ny nätbutik.

Har du någon eller några idéer som du kan dela med dig till våra deltagare som du tror har potential (och som du själv inte kommer att genomföra)?

Det är inte längre frågan om att en produkt ska lämpa sig för distanshandel. Alla produkter är bra för e-handel, ju större och otympligare desto bättre. Tidigare tänkte många på små lätta saker som gick enkelt att frakta, det är inte en sanning idag. Fraktbolagen har många lösningar för att transportera specialgods till dina kunder. Du kan sälja kylskåp, soffor och till och med hela hus på nätet idag. En bransch jag tror kommer utvecklas mycket inom just e-handel är heminredning, där finns det en lucka på marknaden idag. Även konfektion finns möjligheter att slå sig in på idag trots att det kanske är en av de vanligaste branscherna på nätet redan. Extremt mycket av konfektionsförsäljningen kommer att flytta från fysiska butiken till nätet kommande åren. Personalisering blir nog ännu viktigare där framgent, det vill säga möjlighet att få specialmönster på dina Converse, skräddarsydda skjortor, skidhjälmar med egna motiv på och så vidare.

Du kan följa Rikard på Twitter här.

Skriv ett svar