Så hittar du dina viktigaste sökord

För att kunna optimera för att ranka högt i Google (sökmotoroptimering, SEO) behöver du veta vilka ord du ska optimera för. Vilket såklart är helt beroende på vad folk söker på mest. Har du en sajt om knäckebröd, kanske det visar sig vara “Leksandsknäcke” folk söker på mer än just “knäckebröd”. Därför är det bra att ta reda på detta!

Kommer du ihåg när vi gick igenom hur det går att kolla marknadspotentialen genom att använda Google Keyword Tool? Att kolla de viktigaste sökorden att optimera mot är precis samma sak. Läs guiden här. Ta fram en lista på viktiga söktermer (alltså inte bara ord, utan även hela termer såsom “gott knäckebröd”).

När jag öppnade upp svenska marknaden åt Strange Logic som erbjuder tjänster inom sökordsoptimering och internetmarknadsföring, letade jag efter liknande termer som kunde vara viktiga. Alla termer jag valde hade absolut inte flest sökningar men var ändå relevanta och kunde driva rätt besökare till sajten. Vi kombinerade några mer populära söktermer som ‘seo företag’ med en del lite mindre populära som t.ex. ‘etisk seo’. Det var svår konkurrens på den förstnämnda, medan  ‘etisk seo’ hade ganska få sajter optimerat för.

När du väljer söktermer, leta alltså inte bara efter de populäraste sökorden utan leta även efter sådana som är lite mindre konkurrens på. De populära sökorden tar ofta lång tid att hamna topp 10 på, medan mindre populära tar kortare tid. Ofta ger många mindre populära söktermer mer besökare från Google än ett eller två populära, av den anledningen.

Tänk också på vad som är syftet med din trafik. Ska du tjäna pengar på visningar så finns det en poäng i att få många besökare till din sajt eftersom du blir betald per besökare. Om du däremot har en webbshop så är det antal köp som är viktiga och inte antal besökare. Säljer du till exempel ‘knäckebröd’ så är ord eller fraser som har en handling i sig att föredra såsom exempelvis ‘köpa knäckebröd på nätet’. En besökare som kommer till din webbshop efter att ha sökt på det senare kommer troligare genomföra ett köp än en som bara sökt på ordet ‘knäckebröd’.

När vi valde sökord åt Strange Logic valde vi att inte optimera på sökordet ‘SEO’ (förkortning av search engine optimization = sökmotoroptimering). Vi ansåg att det var för brett. Många sökte på ordet för att förstå vad det innebar men var inte intresserade av att köpa SEO tjänster. Sökord som ‘seo tjänster’, ‘seo företag’, ‘seo stockholm’, ‘seo konsult’ etc var bättre eftersom det var troligare att besökaren som sökt på dessa termer letade efter en SEO leverantör och kunde vara intresserad av att köpa våra tjänster.

Sökordsanalysen (val av sökord) ligger till grund för hela innehållet på sajten, så den är viktig att göra. Sedan är det viktigt att synka innehållet med sökorden på sajten, det vill säga att ha sökorden i texterna på din sajt.

När du varit igång ett tag kan du sedan anpassa innehållet utefter din statistik. Du får kanske fler besökare på ett sökområde du inte ens trodde var viktig. Satsa då vidare på det! Eller så ser du att du behöver jobba mer med den där viktiga söktermen du tror kommer ge många besökare. Sökordsanalysen är bara en gissning, om än kvalificerad, så det bästa är att aldrig sluta jobba med innehållet. Det är därför bloggar ofta får så mycket trafik när de varit igång ett tag – för att de lägger till nytt innehåll med nya sökord hela tiden.

Har du startat en ehandel, är dina viktigaste sökord förutom de generella (t.ex. ‘mobiltelefoner’ för en sajt som säljer mobiltelefoner) produkterna. Ofta kan du få många besökare till din sajt för att de sökt på en specifik produktmodell, eller ett märke t.ex. ‘Iphone’ eller ‘Samsung Galaxy S4′. Därför är det viktigt att optimera för dessa ord, då de besökare som sökt på sådana ord ofta är väldigt köpsugna också. När du söker på något så specifikt som ett märke eller en produkt, är det troligtvis för att du är intresserad av att köpa den. Guldläge!

Några bra tips att tänka på:

  • Analysera inte för mycket. Det är oftast ganska enkelt att tänka sig vad folk söker efter. Googla och se vad du själv skulle söka på för att hitta det du har en sajt om!
  • Ha många söktermer, men också många sidor. Det bästa är att få många besökare från många olika söktermer. Dels är det lite mer hållbart i längden (inte lika stor risk att du förlorar dina fina placeringar eftersom de är utspridda), dels så är det enklare att ranka högt på lite mer nischade ord än på generella “superord” som “tshirts” eller “spotify”. Glöm dock inte att det är svårt att blanda många söktermer på samma sida, så ha många undersidor – helst max en eller två söktermer per sida.

 

Skriv ett svar