Så kommer du igång med PR

PR är ett fantastiskt sätt att få uppmärksamhet på. Kort och gott: du försöker få tidningar, bloggar och annan media att uppmärksamma ditt företag. Är det en blogg, kanske du försöker få den att skriva om dig. Är det en tv-kanal, försöker du få delta i ett tv-program.

Det fina med PR är att det är gratis, ofta väldigt relevant och att det är en peppbooster. Att synas mycket i media brukar vara en inspiration till att fortsätta jobba vidare med sin sajt, samtidigt som det genererar kunder, besökare och i många fall även nya kontakter / möjligheter. Om du har tur, ger det även en länk eller två också som ger högre sökmotorranking.

Få bloggar att skriva om din sajt

Bloggar är ett fantastiskt fenomen. Dels finns det hundratusentals, vilket innebär att det nästan finns minst en blogg om varje litet ämne eller nisch. Dessutom är de personliga, syns högt upp i Google och är mycket enklare att få tag i än journalister (som många fler försöker få fatt i). Bloggar är helt enkelt en fantastisk möjlighet för PR, gjort på rätt sätt.

  1. Gå till Bloggportalen, leta reda på bloggar som skriver om det din sajt handlar om
  2. Leta reda på deras mailadresser
  3. Skriv ett personligt, gärna kort, mail och fråga om de skulle vara intresserade av att blogga om din sajt eller ditt projekt. Smöra gärna! Att skriva ‘jag älskar din blogg pga att… och brukar läsa den för att’ är alltid en bra början ;)
  4. Maila över bilder, erbjud bloggen att intervjua dig och ge de all information de kan tänkas behöva eller vilja ha
  5. Gör om det. Även om du mailar 10 bloggar, kanske bara 1 nappar. Därför är det bra att maila många. Var dock väldigt vänlig, och spamma inte.
Vill du ge bloggaren något extra, säg att de kan få vara först med att skriva om din sajt eller att de kan få lotta ut en av dina produkter i deras blogg. Tävlingar är superpopulärt i bloggar. Ta dessa tips i beaktning! Bli kompis med bloggarna, så kommer de att skriva om dig.

Få tidningar att skriva om din sajt

Tidningar är en fantastisk företeelse när det kommer till uppmärksamhet. Att bli omskriven i DN, SVD, Expressen eller någon mer nischad tidning såsom Internetworld, Jakt & Fiske eller varför inte Veckorevyn är alltid en bra idé. Om du inte är välkänd, eller att din sajt är omåttligt populär, kommer dock detta inte ske per automatik. Du måste bearbeta tidningarna.

  1. Gör en lista på tidningar, magasin och lokaltidningar
  2. Leta reda på deras mailadresser till redaktionen, eller till någon i redaktionen. Att känna någon är det allra bästa, det gör det mycket enklare.
  3. Se om du även hittar deras telefonnummer. Mail och telefon är alltid en bra kombo.
  4. Skriv en kort introduktion om din sajt, gärna med nyhetsvärde. T.ex. är det alltid bättre att skriva ‘Idag lanseras sajten x, Sveriges nya informationsportal om y’ än ‘Det här är min sajt, vill du kolla in den och skriva om den?’. Det måste alltid finnas ett nyhetsvärde, t.ex. att den lanseras, att något nytt hänt eller att du gjort något coolt. Att spetsa till det är nyckeln. Maila detta, plus eventuell bakgrundsinfo.
  5. Ring upp och fråga om de fått infon, och fråga rakt ut om de vill göra en intervju eller vill ha mer information. Var säljande och försök få journalisterna att förstå varför din sajt och DU är så himla cool att de bara MÅSTE skriva om dig och din sajt.
Några tips:
  • Siffror är alltid bra! Har du fått 100 kunder på under 30 dagar? Då är detta din nyhet.
  • Lanseringar är toppen! Fått in ett nytt märke i din ehandel? Då är detta en nyhet! Precis lanserat blogg? Då är detta din nyhet. Försök hitta saker att lansera.
  • Relevans är nyckeln. Om du vill hamna i Internetworld, kanske det är någon cool sociala medier-kampanj du ska sälja in som story? Om du ska komma med i Jakt & Fiske, är det kanske att du säljer ett märke som aldrig sålts förut i Sverige som är storyn?
  • Lokaltidningar är alltid öppna för lokala entreprenörer och deras projekt. Ring upp din lokala tidning, säg vad du byggt och fråga om de vill göra en intervju. Lokaltidningar är alltid enklare än nationella tidningar som DN eller SVD.

Få andra medier att uppmärksamma din sajt

Tidningar i all ära, men tv och radio är också bra mediekanaler. Dessa är dock mycket svårare att komma med i, men när man lyckas är det värt all möda. Även om det är roligt att sitta med i TV4 Nyhetsmorgon, så försök först och främst med lokalmedier. T.ex. SR Östergötland, din lokala reklamkanal (i Östergötland finns t.ex. EastFM, finns det någon motsvarande i din region kanske?) och de regionala sändningarna i TV4 / SVT. Ring upp, eller maila, och sälj in precis som med tidningar. Med tv och radio är det dock en bra idé att vara ute i god tid, då de normalt har lite längre svarstider.

Skicka pressmeddelanden

De allra flesta försök till PR lyckas inte nå tidningar, bloggar eller annan media. Det gör dock inget, då det krävs ett ‘nötande’ av PR för att lyckas. Ett bra sätt att få PR i längden är att skicka ut pressmeddelanden. Det är det företag och organisationer skickar ut när de har något att berätta, som de vill ska spridas till allmänheten och pressen. Journalister läser och plockar upp många nyheter via pressmeddelanden, det är det vanliga sättet att kontakta journalister på (dvs skicka ett pressmeddelande till de journalister som kan tänkas vara intresserade).

Så skriver du ett pressmeddelande:

  1. Skriv kort, koncist
  2. Skriv säljigt! Lagom säljigt. Tänk på att det inte är en kund du försöker få på kroken, utan en journalist. Skriv mycket mer objektivt än när du skriver till kunder.
  3. Publicera dina pressmeddelanden på din blogg, på Mynewsdesk (som har ett gratiskonto) och skicka de till din lista av journalister som du gjort själv. Glöm ej lägga till de i ‘hemlig kopia’-raden i din mail dock, så de inte ser vilka du skickat till.
  4. Läs Fredrik Wass finfina guide till hur du skriver ett bra pressmeddelande: del 1 och del 2.
  5. Se hur andra gjort, t.ex. här eller här.

Fler tips

Och hur kan det gå då? Jodå, såhär t.ex. Här är några som skrivit om Startitup:

Skriv ett svar