Så lanserar du din sajt

En fantastisk ‘opportunity spot’ för att få uppmärksamhet, besökare och kunder är lanseringen. Det är alltid nyhetsvärde när något är helt nytt. Dessutom, ganska enkelt.

Här är en punktlista på bra saker att göra när du lanserar en sajt. Ibland lyckas lanseringen, ibland inte, men gör du detta har du åtminstone gjort ett bra försök. Och alltid ger det något!

Här kommer en guide till en lyckad lansering

1. Skriv ett kick-ass pressmeddelande och skicka till en himla massa redaktioner, journalister och bloggare. Kontakta några av de i förväg, de du tror mest på, och fråga om de vill få “scoopet” och gå ut med det före alla andra. PR är prio ett, så jobba hårdast med den här punkten! Läs vår PR-guide för många bra tips. Obs! Kolla även punkt 6.

2. Har du en epostlista, skicka ett nyhetsbrev som ett lanseringsepost. ‘Välkommen till oss!’, mer eller mindre. En smart idé, om din sajt inte är publik än, är att ha en ‘kommer snart!’-sida, där besökare får fylla i sin epost om de vill veta när du lanserar. På så sätt har du en massa personer att maila när du ska lansera, som kommer att gå in på din sida när du mailar. Detta går att göra väldigt enkelt via t.ex. Launchrock.

3. Maila dina kompisar! På Facebook, eller via vanlig epost. Gör en lista på alla kompisar och maila ut att nu har du banne mig varit duktig och lanserat en cool site. Be de sprida den! Inga är så benägna att sprida din sida, eller att besöka den, som dina kompisar till en början.

4. Posta på Facebook, Twitter och i din blogg. Helt enkelt: sprid det i dina egna nätverk så gott du kan. Ofta ger det mer effekt än vad du tror.

5. Lägg in länken till sajten på Pusha, och be kompisar att pusha den. En annan, liknande sajt, är Hackernytt.

6. Det finns vissa medier som är extra bra just vid lanseringar. T.ex. är Nya AffärerEhandel.se och Ehandel.org alltid bra. Liksom många bloggar, t.ex. TKJ eller Feber.se. Vad de har gemensamt är att de har som idé att, bland annat, skriva om nya sajter och tjänster. Glöm därför aldrig maila / ringa dessa. De är antagligen bästa möjligheten för PR.

7. Lansera under EN morgon, EN dag. Sprid inte ut lanseringen. Allt måste hända på samma gång, med undantag för om någon tidning eller blogg har blivit lovade att få gå ut med det först. Tänk också på när du lanserar. Regel 1: aldrig på kvällar eller helger. Regel 2: alltid på morgnar. Regel 3: alltid på tisdagar, onsdagar eller torsdagar. Måndagar, fredagar, kvällar och helger är alltid svårare lanseringsdagar än tis, ons och tors. Och alltid på morgonen! Gärna mellan 7 och 10.

8. Publicera i Facebookgrupper och andra nätverk du är med i. Det brukar ge fantastisk effekt.

Till syvende och sist handlar dock en riktigt bra lansering om att ha något riktigt grymt att lansera. Desto coolare, eller snyggare, eller smartare, desto enklare är det att få besökare att komma.

Skriv ett svar