Så prissätter du produkterna i din ehandel

Det må låta enkelt men prissättning är inte alltid så lätt när det kommer till ehandel. Dels är det komplext, dels är det svårt att veta hur du ska tänka om du inte gjort det tidigare. Här nedan är vår guide!

Det är sällan bäst att vara billigast

Pris är ett oerhört starkt konkurrensmedel. Billigast vinner ofta, inte minst på nätet där det är så enkelt att jämföra med prisjämförelsesajter som Prisjakt. När du prissätter dina produkter rekommenderar vi ändå att du inte är billigast. Inte till en början. Varför? Därför att det är bättre att konkurrera med något annat. Att sänka priset gör att du tjänar mindre pengar. Att istället konkurrera med bättre service, en smidigare sajt eller ett bättre utbud gör att du har möjlighet att skaffa dig kunder ändå. Pris är viktigt, men låt de stora aktörerna vinna de racet. Innan du säljer tonvis med produkter är det bättre att konkurrera med något annat.

Marginalen är viktig

Ett viktigt begrepp att förstå är marginal, som innebär skillnaden mellan kostnader och vad du får betalt. Om du till exempel köper en vara från din leverantör för 100 kr och säljer den i din ehandel för 200 kr, har du en marginal på 100 kr. 200 (vad du får när du säljer varan) minus 100 (vad du köpt produkten för) blir helt enkelt 100 kr. Det finns även andra aspekter, t.ex. har du antagligen många fler kostnader. Även om du köper in varan för 100 kr, har du kanske betalt några kronor i frakt för att få hem den säg 10 kr. I det fallet kommer din marginal minska från 100 kr till 90 kr (100 kr minus frakt på 10 kr). Räkna ihop alla kostnader så du får en rättvis bild på din marginal, det vill säga hur mycket du tjänar per såld produkt. Tänk på att ha tillräckligt hög marginal för att känna att du får betalt för din arbetstid. Kom också ihåg att det inte är pengar i handen utan att du ska skatta på dem också!

Slutpriset är inte samma sak som utpriset

När det står “Blomkruka, 100 kr” på din ehandelssajt så är det utpriset. Du tar helt enkelt 100 kr för den varan, inklusive moms. Tänk dock på att detta sällan blir slutpriset för kunden. Ofta behöver de betala frakt när de kommer till kassan och ska betala – och ibland finns även andra kostnader. Så har du hög frakt, kanske det gör att många kunder “vänder i kassan” på grund av det. När de köper något för 100 kr, tycker de kanske att det är för dyrt att även betala 50 kr i frakt. Ibland kan det därför vara smartare att säga att varan kostar 120 och addera 30 kr frakt istället. Eller helt enkelt höja priset till 150 kr och ge ‘fri frakt’.

Moms

Som företagare måste du förstå dig på moms. När du säljer, använd alltid priser inkl moms. Observera dock att du måste veta med vilken momssats. Läs mer om moms på skatteverket.se.

Här finns lite mer inspiration:
How to price your product (detailed guide)
Prissättning 

 

Skriv ett svar