Så sökmotoroptimerar du dina texter

Nu när du vet vilka som är dina viktigaste sökord, ska du implementera dessa så de finns representerade på sajten. Detta är ingen raketforskning, det handlar mer eller mindre bara om att se till att de finns med här och var. Det finns dock en del bra saker att tänka på, som gör att du kan ranka ännu bättre i Google. Lite tips och trix för att optimera dina texter.

1. Ha alltid med den viktigaste söktermen eller sökordet i rubriken.

Detta för att Google automatiskt tycker det som står i rubriken är viktigt. Och om du tycker söktermen är så viktig att du lägger den i rubriken, är det stor chans att Google också tycker det. Lägg den gärna först i rubriken, också (om det passar bra).

2. Ha alltid med den viktigaste söktermen eller sökordet i ingressen.

Gärna i fetstil, eller kursivt – och så tidigt som möjligt.

3. Ha alltid med den viktigaste söktermen eller sökordet i brödtexten.

Gärna flera gånger men observera att det ska kännas naturligt. Du ska skriva för läsarna, inte för Google. Oftast går det dock att få in det smidigt så det blir bra åt både Google och läsarna, om du är lite snitsig.

4. Ha gärna med den viktigaste söktermen i underrubriker, länkar och bildtexter.

Google får genom sådant bekräftelse på att sajten är relevant för söktermen. Ett bra sätt att understryka för Google att den är relevant.

5. Spamma inte!

Läsarna först, alltid. Optimera gärna för Google, men skriv till läsarna. Det vinner du på i slutändan. Google ser igenom om det blir för uppenbart att du skrivit för Google istället för läsarna. Skriv bra.

Och så ett bonustips: optimera bara för en eller två söktermer per undersida. Annars blir det för rörigt, och Google hänger inte med i vad som är det viktigaste. Ha istället många undersidor!

Skriv ett svar