Så tjänar du mer pengar som affiliate

Så tjänar du mer pengar som affiliate
Att tjäna pengar som affiliate kräver en del arbete. Du behöver testa mycket, följa statistik och lära dig om vad som fungerar för just dina läsare. Men du kan komma långt genom att följa de tips och råd jag ger i det här kapitlet!

Öka dina inkomster genom att välja rätt annonser, placera dem på rätt ställe på din blogg, och lär dig att hitta rätt annonsörer. Ju mer du jobbar med dina affiliateannonser, desto mer pengar kommer du att tjäna.

Som jag skrev i förra kapitlet om affiliatenätverk, så behöver du ha tålamod och vara villig att testa mycket för att bli en framgångsrik affiliate. När det gäller tester så kommer det att gå både bra och dåligt. Här är det viktigt att du inte blir rädd om du testar något som går dåligt.

Instinktivt är det lätt att bli rädd för att man förlorar intäkter genom att prova något nytt, som inte omedelbart ger bra avkastning. Men det här är en av de viktigaste lärdomarna inom att vara affiliate; det gäller att ha is i magen och tillåta sig göra dåliga tester. För i slutändan kommer du alltid ha lärt dig något, som på lång sikt betalar sig.

För att bli en framgångsrik affiliate behöver du se ditt arbete långsiktigt. Det går inte att avgöra huruvida ett affiliateprogram fungerar eller inte på några dagar. Det krävs mer noggranna och längre tester. Inte heller ska du förkasta ett helt affiliateprogram om det går dåligt inledningsvis. Kanske är det själva annonsen som är dålig, eller har du placerat annonsen på fel ställe på bloggen, där den inte syns tydligare.

Välj rätt annons
När du ska börja marknadsföra en produkt från ett företag du blivit affiliate hos, kan du välja och vraka bland deras annonsmaterial hos affiliatenätverket. Det brukar finnas massor av olika annonser att välja mellan. Men vad ska du välja?

De vanligaste annonsformaten för banners, är en så kallad toppbanner överst på sidan eller en banner i högerspalten. Toppbanners kan fungera hyfsat, medan banners i spalten som regel fungerar uselt. Surfarna tittar sällan där. Kan du däremot placera en så kallad skyskrapa (alltså en hög banner, ofta i storleken 160×600 pixlar) till vänster om din bloggpost, ger det mycket bättre exponering.

Fokusera på banners som marknadsför en specifik produkt eller tjänst, och gärna med ett erbjudande. Ju mer generell bannern är, desto sämre fungerar den. Om du exempelvis driver en bokblogg, ska du använda banners som berättar om rea- och kampanj-priser eller där bannern handlar om en specifik populär bok. En generell banner som bara handlar om en bokhandel ger inga klick.

Det bästa stället för banners är mitt på skärmen, och i form av en stor rektangel. Kan du placera en banner efter andra stycket i din bloggpost, kommer den att syns riktigt bra.

Använd inte bara banners
Du ska dock inte förlita dig enbart på banners. Som jag skrev i ett tidigare kapitel så är det en myt att surfare inte klickar på reklambanners, men det betyder inte att du ska nöja dig med dem. Som affiliate har du stora möjligheter att variera dig.

Textannonser är utmärkta att använda sig av när det gäller affiliatelänkar. Textannonser genererar nämligen betydligt fler klick än en banner, men samtidigt så ger banners betydligt större trovärdighet än textannonser. Därför är det en god idé att kombinera dem bägge.

Ska du marknadsföra en bok, använd en toppbanner i kombination med en textannons under varje bloggpost. Då kommer dina läsare att se bannern, känna igen bokhandlaren och boken, och när de läst din bloggpost ser de textlänken och i det här läget, när de läst klart, är de villiga att klicka sig vidare till något spännande – då är textannonsen attraktiv eftersom de nyss sett reklambannern.

Nu vill jag tillägga att jag inte har några faktiska bevis på att ovan beteendeteori verkligen stämmer. Jag baserar det på min egen erfarenhet av hur det fungerat för mig. Jag har märkt att kombinationen fungerar bra, och sett ökningar i både försäljningar och klick när jag använt banners tillsammans med textannonser.

Affiliatelänkar i bloggposter
För vissa bloggar finns det affiliateprogram som passar perfekt till själva innehållet. För att återknyta till exemplet med en bokblogg, finns det gott om affiliateprogram för nätbokhandlare. Ett utmärkt sätt att använda dessa på, är att i samband med bokrecensioner ha direktlänkar till olika bokhandlares produktsidor för boken.

I varje bloggpost som handlar om en bok, lägger du alltså längst ner in länkar under rubriken; “Här köper du boken!”. När besökaren klickar på exempelvis Bokus-länken hamnar de på bokens produktsida hos Bokus. Den här lösningen kommer att fungera utmärkt och ge bra resultat i försäljningar.

Det här kan du göra oavsett vad du driver för blogg. Se till att använda affiliatelänkar för att länka till butiker där besökaren kan köpa den produkt du har skrivit om. Vad som är viktigt är att du länkar direkt till produktsidan och inte bara till butikens förstasida. Skillnaden i resultatet är enormt stor om besökaren hamnar direkt på produktsidan, där han kan klicka Köp direkt.

Rent generellt ska du alltid länka till produktsidor hos dina affiliateföretag. Det ska vara så få steg som möjligt från det att din besökare klickar på din länk till han kan betala för produkten eller tjänsten du länkar till. Affiliatelänkar till förstasidor hos e-butiker fungerar dåligt. Som jag skrev ovan; marknadsför alltid specifika produkter.

Få bättre provision
Om du genererar mycket försäljning åt ett företag, kan du alltid förhandla dig till bättre villkor. De provisioner som anges hos affiliatenätverket är standard, och inget som är skrivet i sten. Skulle du vara en bra affiliate som ger många besökare, det vill säga potentiella kunder, och faktiska kunder, kan du alltid förhandla dig till en bättre provision.

Många företag finns, som jag skrev i förra kapitlet, representerade hos flera affiliatenäverk. Det gör att du kan kolla runt för att se om det är samma villkor hos alla nätverken. Ofta försöker nätverken locka till sig sajtägare genom att erbjuda bättre villkor än sina konkurrenter, så om du letar runt kan du få högre betalning hos andra nätverk.

Skulle du misslyckas med en förhandling hos ett nätverk, och om företaget du diskuterar finns hos ett annat nätverk, kan du förhandla med det istället. Det råder stor konkurrens mellan de olika affiliatenätverken och det ska du naturligtvis utnyttja för att få bästa avtalen.

Artikeln är ett utdrag ur e-boken Tjäna pengar på din blogg, författad av yrkesbloggaren Tommy k Johansson på blogg.tkj.se. Boken kan just nu köpas till ett rabatterat pris för Startitupare! Här hittar du boken: http://blogg.tkj.se/r/startituptjanapengarbok

×

Kommentering är avstängd.