Saker att tänka på när det kommer till sökmotoroptimering (SEO)

Jag öppnade svenska marknaden för Strange Logic, ett amerikanskt SEO/SEM bolag för cirka 2 år sedan. Jag ville erbjuda prisvärd SEO för internetföretagare men en etisk och långsiktig sådan. Jag hade flera kompisar som hade råkat använda sig av oseriösa SEO företag och blivit straffade av Google vilket gjorde att deras sajter blev bortplockade från sökresultaten några månader. I ett fall plockade Google bort en av mina vänners sajt permanent. Det irriterade mig att oseriösa företag utnyttjade bristande kunskap hos sina kunder för att tjäna pengar istället för att hjälpa kunderna att få bra resultat så jag bestämde mig för att starta upp Strange Logic i Sverige.

Som nybörjare är det inte alltid lätt att ha koll på vad etisk SEO är, så i det här inlägget vill jag göra er lite mer medveten om vanliga fällor som ni ska undvika.

I princip finns det ‘black hat’ och ‘white hat’ metoder  när du jobbar med SEO. Vit hatt metoder betyder att du följer Google Webmasters Tool riktlinjer och arbetar med etisk SEO, svart hatt metoder innebär att du arbetar oetiskt och på ett sätt som Google inte accepterar. Arbetar du oetiskt är risken hög att du blir straffad på lång sikt, även om du kan få bra kortsiktiga resultat.

När det kommer till SEO måste du alltså tänka långsiktigt. Sökmotoroptimering är marknadsföring av din sajt och måste ske naturligt. När någon erbjuder ‘massa länkar’ vilket görs ibland så var vaksam. Först av allt så är inte alla länkar relevanta och auktoritära / starka. De bygger inte ditt varumärke på nätet och vissa länkar kan till och med skada din sajt. Att dessutom  plötsligt få hundratals länkar på en dag eller två uppfattas som knasigt, onaturligt och spammigt av Google. Du kanske får snabba resultat och ser att din sajt klättrar på sökmotorerna, men är det inte gjort på rätt sätt kommer rankningarna inte hålla över tid och du riskerar dessutom att bli straffad. Och syns du inte på Google så finns du inte.

Här är tre saker jag tycker ni ska tänka på, oavsett om ni outsourcar eller sköter er SEO själva:

1. Aldrig duplicerat innehåll
Att ha samma text och innehåll på olika ställen är inte bra. Det gäller både på din sajt och på nätet i stort. Se till att du har unikt innehåll. Om du hämtar information från andra sajter så måste du skriva om texten innan du publicerar det på din sajt. Gör gärna stickprov ibland också för att säkerhetsställa att ingen snor ditt innehåll. Skriv in paragrafer med text från din sajt och googla dem. Hittar du din text på någon annans sajt, maila dem och be dem att ta bort det.

2. Stark länkprofil
Försök att skaffa relevanta länkar från trovärdiga sajter. Tänk ur konsumenternas perspektiv, är det naturligt att sajten tipsar om dig eller är det intvingat? Undvik all aktivitet som känns manipulativ och onaturlig. Använd olika typer av länkar; från sociala medier, relevanta bloggar, auktoritetssajter och social bookmarking. Länkfarmar är ett stort no-no liksom att köpa länkar eller utöva länkutbyten.

(Länkfarmer innebär att samma IP adress äger flera olika sajter, det vill säga ett nätverk av sajter som de kontrollerar. Vissa företag arbetar så att du kan ‘hyra’ länkar av dem. De ger dig länkar från de sajter de äger och den dagen du slutar betala dem så plockar dem bort din länk och dina sökresultat slopas bort. Bättre är det att använda sig av företag som skapar länkar på tredje parts sajter, det vill säga på sajter som är relevanta för dig men som de inte äger och därmed inte kontrollerar. Dessa länkar stannar även när du slutar att samarbeta med företaget)

3. Skaffa naturliga länkar och ankartexter
Det bästa är att få andra sajter att självmant tipsa om din sajt via gästinlägg och kommentarer. Det åstadkommer du genom att uppdatera din sajt med bra och unikt innehåll. Blogga gärna på sajten och använd sociala medier! Tänk också på att få olika typer av länkar och se till att ankartexten varierar (det vill säga det länken ‘heter’). Det ser onaturligt ut om alla som länkar till din sajt länkar på till exempel ‘seo företag’ för Strange Logic så variera alltid ankartexten. Försök också att undvika att få länkar med intetsägande ankartexter som till exempel ‘läs mer här’ eftersom dessa länkar inte berättar för Google om vad din sajt handlar om.

Marlena Batist driver förutom Startitup även SEO-företaget Strangelogic, som ger alla Startitupdeltagare rabatt på sina SEO-tjänster (maila marlena@strangelogic.se). 

Skriv ett svar