Tobias Franzén om sociala medier

Vem är du?

Jag heter Tobias Franzén och bor i Stockholm. Yrkesmässigt driver jag företaget The Amazing Society, en digital byrå inriktad på att hjälpa företag och organisationer att skapa och underhålla en framgångsrik närvaro i sociala medier.

Vilka är fördelarna med sociala medier jämfört med andra marknadsföringsmetoder på nätet?

Det är flera. Dels sträcker sig sociala medier bortom enbart marknadsföring och påverkar företags möjligheter på fler sätt, som t.ex att ge service och kundvård, att sälja produkter och tjänster direkt eller för att lyssna på och lära sig från kunder och marknaden. Vad det gäller marknadsföring finns det tydliga fördelar i bättre segmenterad annonsering, möjligheten att skapa virala effekter dvs när ett budskap företaget sänder ut sprids vidare automatiskt av användarna. Vidare är sociala medier nu viktigt för ur ett varumärkesvårdande perspektiv för att visa att man ‘hänger med’ och möter kunder i de nya kanaler där de befinner sig.

Vilka är nackdelarna?

Det vi upplever att våra kunder är tveksamma kring är hur man på ett bra sätt ska kunna räkna hem investeringar i sociala medier. Det ligger någonting i detta. Dels för att sociala medier fortfarande är i en tillväxtfas och kommer bara bli viktigare. Dels för att det fortfarande är ett ungt fenomen utan tydliga beprövade standarder för mätning av ROI (Return On Investment). Dels finns det nackdelar för företag i det faktum att sociala medier ger ‘vanliga användare’ möjligheter att berätta om hur de fått problem med företag och nu nå fler människor. Vikten av att sköta sig och vårda sitt rykte och image blir större.

Är det viktigt att arbeta med sociala medier för alla typer av företag? Om ja, varför? Om nej, för vilka företag är det inte lika viktigt?

Man kan väl säga att alla företag kan ha nytta av sociala medier. På samma sätt som TV reklam, eller att hyra in en duktig management-konsult kan vara nyttigt. Men sedan är det inte alla företag som har möjligheten att göra det. Fördelen med sociala medier är att har företagaren, eller någon anställd, inom ett litet företag med begränsade resurser kompetens att själv hantera de sociala kanalerna är de ett väldigt kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på.
Typiskt brukar man tala om B2C företag som riktar sig mot konsument och som tydligare har sätt att använda sociala medier än B2B företag som säljer till andra företag. Men även B2B företag kan använda sociala medier för att hitta och bearbeta nyckelpersoner hos kunder och leverantörer via t.ex. LinkedIn, att blogga för att påvisa kompetens eller äga debatten kring en kunskapsfråga man anser sig vara duktig på eller för att kommunicera med arbetsmarknaden för att försöka locka till sig rätt kompetens.

Hur ska man tänka när man utformar fansidor och profiler på Facebook och Twitter?

Att det är tydligt vem som är avsändaren och hur man kan komma i kontakt med företaget via andra kontaktvägar som mail eller telefon. Sedan tycker jag även att det är viktigt att inkludera en kortare text som förklarar vad syftet med sidan är så att även detta är tydligt för användaren. Om syftet är att berätta om produktnyheter och events så ska man skriva det så att användaren inte tror och förväntar sig att kunna få hjälp med frågor eller problem på sidan. Vad det gäller Facebook kan man skapa lite olika typer av ‘sidor’. Dels företagssidor, men även privata profiler eller grupper. Här är det viktigt att skapa rätt typ av sida.

Vilka andra sociala medier är viktiga att synas i och varför?

Det beror helt på hur man vill kommunicera. Vissa företag väljer att blogga, andra att publicera filmer på Youtube. Vissa företag använder LinkedIn väldigt mycket för att hitta rätt kompetens att anställa och andra publicerar vackra bilder på sina produkter på Pinterest.

Hur ska man tänka när man börjar jobba med sociala medier? Vad är första steget?

Redan innan du ger dig ut i sociala medier för att tala med dina kunder kan du börja lyssna. Det finns många bra verktyg för detta, allt från gratisverktyg som Google Alerts till mer avancerade och kostsamma. Här gör du sökningar på nyckelord som ditt företagsnamn, dina produkter, din bransch etc för att se vad folk säger.

Sedan måste du fundera över vem du vill tala med och vad du vill uppnå med sociala medier. Detta kommer påverka var du ska börja. Säljer du blommor är Facebook antagligen en bra start där väldigt många privatpersoner finns. Söker du en partner eller anställd, börja med LinkedIn. Vill du försöka hitta och påverka journalister ta en titt på Twitter.

Vilka resultat är viktigast att mäta när det kommer till sociala medier? Finns det något som är bra resultat?

Till syende och sist är det ju viktigast att mäta kronor och ören. Ibland är det lättare sagt en gjort och då kan andra värden vara intressanta att mäta. Om du säljer blommor genom annonser och din Facebook-sida vill du tjäna mer pengar än du spenderar på annonserna. Söker du en partner eller anställd kan du jämföra kostnaden med att annonsera och tidsinsatsen på LinkedIn med t.ex en rekryteringskonsult och om du vill påverka journalister kan du mäta antalet publicerade artiklar om dig genom relationer du skapat i den kanalen.

Vad är dina bäst tips till företag som vill marknadsföra sig via sociala medier?

Börja! Ta dig en funderare på frågorna jag talade om ovan och börja någonstans. Du kommer behöva göra det förr eller senare. Du kommer lära dig mycket längst vägen. Börja följ bloggare om sociala medier och försök hitta inspiration och kunskap den vägen.

Finns det något stort “no – no!” när det kommer till sociala medier. Om ja, vad?

Ja, det mesta som är stora No No i vanliga dialoger människor mellan är No No. Skriv inget i affekt, även om en kund skäller ut dig publikt, har fel och är en allmän idiot. Var inte skrytsam, påträngande, töntig – ja du förstår. Vad dig själv men professionell. Var serviceinriktad och dela med dig av din kunskap. På det sättet blir du omtyckt och skapar förtroende för företaget.

Har du några ‘words of wisdom’ till deltagarna?

Knappt någon litar på vad ett företag säger. Men många litar på vad människor man kan identifiera sig med säger. Sociala medier ger dig en möjlighet att sätta ett ansikte och en mänsklighet på ditt företag som skapar förtroende.

Du kan följa Tobias via Twitter.

Skriv ett svar