Tommy K Johansson om hur du skapar en framgångsrik blogg

Tommy K Johansson driver Sveriges största it-blogg TKJ.se och har skrivit e-boken Tjäna pengar på din blogg. Sedan starten 2007 har han dagligen uppdaterat bloggen med nyheter, tips och guider med inriktning på teknikentusiaster. Idag har bloggen ca 5000-10000 besökare om dagen! Här kommer Tommys bästa bloggtips.

 

Hej! Vem är du?
Jag är småländsk, gift tvåbarnspappa som bor i en idyllisk by ute på landsbygden. Härifrån sköter jag mitt företag antingen från hammocken ute i trädgården eller från mitt kontor nere i byn. Jag började frilansa för datortidningar som 14-åring och har sedan dess jobbat främst med att skriva om datorer och – när det kom – Internet. Eftersom jag är en inbiten datornörd har jag även sysslat en hel del med programmering, hårdvara, webbutveckling och annat, men först och främst har jag skrivit. Det blir nog så när man är för lat för att lära sig programmera på allvar – då skriver man istället om det…

Jag har ingen formell utbildning inom det här, utan började jobba på datortidningar direkt efter gymnasiet. På gymnasiet läste jag en yrkesinriktad linje, så i grunden är jag typograf med inriktning på repro inom tryck. Det är ett yrke som komiskt nog datoriserades och försvann i samma veva som jag blev färdigutbildad. Det enda skälet till att jag valde den linjen var att den innehöll få teoretiska kurser (jag är inget så kallat läshuvud) och att det fanns gott om datorer.

Under åren har jag skrivit för en mängd olika datortidningar, webbsajter och nyhetsbrev. Många av dem har jag startat själv eller tillsammans med andra, men jag har också arbetat på traditionella tidningsförlag. Fram till 2010 arbetade jag som chefredaktör för tidningen Allt om PC (som lades ner ett tag efter att jag slutat), och på samma förlag hann jag också vara chefredaktör för tidningarna MP3-Musik (som var framgångsrik när MP3-spelarna var stora) och DigitalStuff (som distribuerades gratis via bland annat elektronikkedjorna).

Hur kom det sig att du började blogga?
Min IT-blogg TkJ.se startade jag i maj 2007. Då arbetade jag med att göra tidningen Allt om PC, och störde mig rätt mycket på den långa pressläggningen. När jag fick tag på en nyhet, eller hittade något coolt program, så tog det ju en evighet att få ut det till läsaren och när det väl kom ut så var nyheten gammal. Därför startade jag en blogg privat, som fungerade som ett komplement till tidningen. Hittade jag ett kul program kunde jag direkt tipsa om det på bloggen, för att sedan skriva en längre artikel om det till papperstidningen.

Med tiden insåg både jag, läsarna, tillverkare av produkter och tjänster, och annonsörer, att en blogg var betydligt roligare än en papperstidning. Så efter att ha kört sönder kroppen genom att jobba dygnet runt med tidning respektive blogg, blev jag liggande på sjukhus i över sju veckor, och var tvungen att välja – och jag valde att säga upp mig från tidningsjobbet, flytta ut på landet och fortsätta med bloggandet på heltid.

Vad ska man tänka på om man funderar på att starta en blogg? Hur bestämmer man vad den ska handla om?
Det viktigaste är att välja ett ämne man verkligen tycker är intressant, och som man har ett brinnande engagemang för. Jag har sett oändligt många försök till att starta bloggar inom vad som verkat vara smarta ämnen, som alla slutat med att upphovsmakaren tröttnat. Det går inte att driva en blogg om ett ämne som man inte brinner för. Det är precis som att ha ett arbete som man hatar. Bara för att man tycker det är kul med Internet, blir det inte roligt att blogga om vad som helst.

Hur lyckades du skapa en av Sveriges största bloggar?
Jag tror att det är många faktorer som spelar in. Men främst handlar det nog om tålamod. Även om jag idag har en rätt välbesökt blogg, får man komma ihåg att jag knappast hade flera tusen besökare om dagen det första året. De första månaderna hade jag bara ett tiotal besökare om dagen, men jag fortsatte att uppdatera flera gånger per dag. Och efter ett tag spräckte jag gränsen för 100 besökare om dagen. Sedan 500. 1000. Och så vidare. Jag har alltid haft nytta av alla bloggposter jag publicerat eftersom de positionerat sig i sökmotorerna, så även om en ny bloggpost inte fick så många läsare direkt, fick den det med tiden. Om det var en bra post, det vill säga.

För varje dag blir bruset på Internet allt större, och det blir allt svårare att nå ut. Så ju längre man har hållit på, desto bättre. Med det menar jag inte att det är kört idag. Inte alls. Men man bör förstå att succéer inte händer över en natt. Du måste ha tålamod och orka jobba med det här länge innan det börjar ta fart. Och det är därför du ska blogga om något du brinner för. Hade jag startat en blogg om bilar, hade jag tröttnat efter några månader (eller snarare en vecka). Och framför allt – om man skriver om något man inte är intresserad av, blir texterna inte bra. Det märker läsaren. Det blir oengagerat och tråkigt, vilket är otroligt tradigt att läsa.

Envishet, nyfikenhet och ett brinnande intresse.

Hur marknadsför man sin blogg?
För några år sedan hade jag sagt att bloggportaler vore det första steget. Men idag är sociala medier viktigare. Facebook, Twitter, Instagram och Google+ är viktiga källor för att hitta dina läsare. Du kanske inte får några kopiösa mängder besök genom att tipsa om din bloggpost på sociala medier – såvida tipset inte blir viralt och folk sprider det för vind och våg, men det händer ytterst sällan – men du får bra läsare. Det är läsare som kommer hjälpa dig att få besökare.

Efter att ha bloggat ett tag kommer du att märka att du troligtvis har en liten klick besökare som skriver kommentarer, tipsar om dina bloggposter på sociala medier och i andra bloggar, i diskussionsforum och så vidare. Vårda dessa läsare väldigt väl. Svara på deras kommentarer och mejl, ge dem uppmärksamhet och så vidare. Dessa läsare kan sägas vara din PR-byrå. Fast de är effektivare – och gratis.

Det är också en god idé att vara aktiv i den så kallade bloggosfären. Läs andras bloggar, skriv kommentarer (men aldrig kommentarer i stil med “Besök min blogg!”, för det är ett säkert sätt att göra folk förbannade) och tipsa andra om nyheter och så vidare. Du ska inte se de andra bloggarna som dina konkurrenter. Det är snarare dina kollegor. Surfare kommer inte att sluta besöka din blogg bara för att de har hittat en liknande blogg – såvida din blogg inte är riktigt dålig, men då ska du ändå lägga av. Var inte rädd för att länka till andra bloggar inom din genre.

Om man startar en blogg, vad kan man förvänta sig rent intäktsmässigt? Går det att försörja sig helt på en blogg eller är det en sidoverksamhet?
Jag har försörjt mig på min blogg sedan 2010. Förra året och i början av detta var jag pappaledig med vår andra son nästan hela tiden, så då gick bloggandet på sparlåga. Jag har inga förhoppningar om att bli miljonär på det här yrket, fast det är inte heller mitt mål. Mitt jobb är fantastiskt lyxigt. Jag älskar att pyssla med datorer och Internet, och jag älskar att skriva om det. Jag har ingen chef och inga deadlines, jag kan jobba var som helst och när som helst.

Det går att ha bloggandet som heltidsyrke, även om jag tror att det är få förunnade. De flesta som är yrkesbloggare gör även andra saker – till exempel frilansjobb för andra medier. Fast det går, bara man har viljan och tålamod, samt kompetens och en gnutta tur. Sedan är det på sikt ingen god idé att enbart driva sitt företag runt en enda blogg. Precis som alltid när det gäller egna företag, är det viktigt att sprida sina risker, på samma sätt som en frilansskribent inte kan förlita sig på uppdrag från en enda tidning.

Hur tjänar man pengar på sin blogg?
(Vi kommer att gå igenom AdSense och affiliatenätverk senare i kursen!)
Främst handlar det om annonser på bloggen. Det gäller att hitta en bra balans mellan olika typer av annonser och sponsorbudskap, och olika annonsnätverk. En del Google AdSense, en del affiliatenätverk, en del Tailsweep och liknande nätverk, och en del egen försäljning. Därutöver går det att tjäna pengar på att sälja saker. Det kan vara allt som har med ditt ämne att göra. Kanske kan du sälja egna e-böcker? Många bloggare tjänar allra mest pengar på konsultuppdrag de får via bloggen.

Vad är en framgångsrik blogg enligt dig?
Antalet besökare säger egentligen inte så mycket, eftersom det beror på vad du bloggar om. Det finns dagboksbloggare som har flera hundra tusen besökare varje vecka, men nischade ämnesbloggar har betydligt mindre. Fast ämnesbloggar konverterar besökare till annonspengar betydligt bättre än dagböcker. Har du ett bra ämne behöver du inte ha jättemånga besökare.

Så antalet besökare tycker jag inte beskriver en framgångsrik blogg. En framgångsrik blogg är snarare en blogg vars skribent uppfattas som trovärdig och kompetent. När läsare går till bloggen inte för att få reda på nyheter utan för att få reda på vad just denna bloggare tycker om en nyhet, då är bloggen framgångsrik. När läsare vill veta vad just du tycker om någonting, då har du lyckats.

Vad är dina bästa tips för att få en framgångsrik blogg?
Förutom att bestämma dig för ett ämne som du brinner för, gäller det som sagt att ha tålamod. Ett bra sätt att få ordning på allt det här är att strukturera och planera. I början går det ofta bra att sätta sig ner och börja med en blank sida varje dag, men efter ett tag känns det som om man har tömt alla områden. På min TkJ.se har jag publicerat över 5500 bloggposter om datorer och Internet. Vad kan jag mer skriva om? Det finns naturligtvis massor. Men nu får man anstränga sig lite.

Jag brukar rekommendera något så banalt som en anteckningsbok och en penna. Ha med dig det hela tiden för du vet inte när du kommer på en idé. Vill du vara mer teknologisk är din smartphone ett utmärkt verktyg. Då kan du även ta bilder och spela in ljudanteckningar. Hitta en applikation som du trivs med för att organisera dina anteckningar; till exempel Evernote eller Microsoft OneNote.

Hitta även din egna röst. Många ämnesbloggar skriver bara om sådant andra redan beskrivit, och då försvinner hela poängen med bloggen. Du måste tillföra någonting och inte bara återberätta vad andra sagt. Det som du kan tillföra är först och främst din personliga åsikt. Mer exklusivt än så blir det inte, för det är något som ingen annan har.

Vad vill du säga till Startitupdeltagarna innan vi avslutar?
Att starta en blogg är busenkelt. Vem som helst kan göra det med hjälp av ett webbhotell och WordPress. Du behöver inga tekniska kunskaper och du är igång på några timmar. Det svåra är att fylla bloggen med innehåll – men du kan ju redan läsa och skriva, så egentligen är det väl inte så svårt? Prova! Du har ingenting att förlora – oavsett hur det går så kommer du alltid att lära dig någonting. Kunskap och erfarenhet är ovärderligt.

×

Kommentering är avstängd.