Två tankar kring konverterande copy av Jesper Åström

Det finns en rad olika saker att tänka på när det kommer till att konvertera trafik på en webbplats. Jag tänker gå igenom två. Kommer under hösten släppa videos på YouTube som går igenom fler saker att tänka på liksom länka in i Facebook-gruppen lite resurser som jag tycker att ni bör titta på.

Köpet börjar innan användaren kommer till webbplatsen

När du är ute och köper trafik i Google eller genom banners eller genom arbete på Facebook är det viktigt att du funderar kring vilken trafik du är ute efter. När du köper trafik på klickbasis är det extremt viktigt att du inte får användare som klickar och sen inte gör det du vill att de ska göra när de väl kommer till din sajt.

För att bli av med mycket av slasktrafiken finns det en konstruktion för nyckelord som du kan börja använda dig av som rensar bort en stor del av trafiken som inte gör som du vill. Visst, det blir mindre trafik, och om trafik är ditt mål ska du inte göra såhär. Har du däremot ett mer kvalitativt mål än trafik såsom försäljning eller e-post signups kan du använda dig av den.

Metoden innebär att man delar upp alla nyckelord i tre delar.

1. Intention
2. Produkt
3. Detalj

När en användare vet vad den ska köpa så skriver den gärna med detta i sin sökning. Oftast genom att använda ordet ”köpa” eller något annat sådant ord. När du ser ordet ”köpa” i ett nyckelord är det hög sannolikhet att användaren är en potentiell köpare. Det kanske låter som om jag dumförklarar dig, men då det är väldigt få som tänker på detta är det värt att säga. Finns det en intention i sökfrasen blir det ganska enkelt för dig att sålla bort de beteenden du inte vill ha in till din webbplats.

Men det är också viktigt att skriva in intentionen i banners. Du kommer få bra mycket färre men mycket mer relevanta klick på dina banners om du skriver ut den intention du eftersträvar. Skriv med ”köp senaste…” eller vad det nu är du vill att användaren ska göra. De som klickar kommer vara mycket närmare ett köp än de som klickar på en banner som inte innehåller önskad intention.

Produkt är ganska så självskrivet och oftast det du skriver i dina banners eller i dina keywords. Det är saken du vill att de ska titta på. Det kan vara ordet ”boll” om du säljer bollar. Det kan vara ”dejting community” om det är en sådan tjänst du erbjuder.

Den tredje delen i nyckelordet handlar om detalj. En köpare vet oftast något litet om vad de vill köpa eller göra som de letar efter i banners eller i sina sökresultat i Google. Det kan handla om en färg eller en plats eller i princip vad som helst som definierar produkten lite mer. Med detta menar jag att någon som söker på ordet ”röd tröja” är närmare ett köp än någon som söker på ordet ”tröjor”.

Ett nyckelord som innehåller intention, produkt och detalj ger dig mindre trafik, men det ger dig bättre trafik. När du planerar ditt innehåll på webbplatsen och vill att det ska konvertera är det viktigt att du tänker på detta.

Det kan hända att du använder dig av en blogg eller liknande för att skriva poster som täcker in alla olika varianter du kan komma att tänka på, men du behöver helt klart jobba in en metodik som ger dig möjligheten att möta användare med den typen av innehåll de söker efter när de ligger nära ett avslut.

Rent konkret. Säljer du röda skor i din webbshop, berätta då detta för dina användare. Inte bara genom bilden på de röda pjucken, utan även genom att möta dem i sökmotorn genom att buda på ordet ”köpa röda skor” eller genom att skriva ut det/lägga till bilden på dem i din banner.

Intention – köpa
Detalj – röda
Produkt – skor

Hur skriver du egentligen?

Så. Nu har du funderat lite på hur du skriver för att få rätt trafik till webbplatsen. Då är det läge att fundera kring vad det är som faktiskt står på webbplatsen när användaren kommer in där.

Användare ska antas vara skeptiska och dumma. Ju mer du kan hjälpa användaren förstå sig på dig, desto bättre.

Det finns tre saker som en användare behöver besvarat när de kommer in på din webbplats. Det första är vad det är du vill att de ska göra där. Det andra är varför du vill att de ska göra det och det tredje är hur de gör det.

Sajter som säljer saker är ofta väldigt duktiga på att beskriva vad det är de säljer. Det är oftast produktlistor och fina bilder och priser. Men produkten finns troligtvis på andra webbplatser också. För att då få kunden måste du berätta för användaren varför de ska handla av just dig.

Det kan handla om allt ifrån att skriva ut saker som ”trygg leverans inom 3 dagar” till att lägga upp en liten puff som säger ”bäst i test” eller använda sig av mer generella formuleringar såsom ”Gör som 100 000 andra Svenskar och handla din flirtkula från oss”.

Alla de formuleringarna talar om varför användaren ska handla av just dig. Det är viktigt att komma ihåg detta när du sätter din landningssida.

På samma sätt är det viktigt att berätta hur användaren gör för att sälja. Det kan handla om formuleringar såsom ”använd ditt Visakort eller Paypal för att avsluta köpet” eller ”håll dig uppdaterad på erbjudanden genom att bli förmånsmedlem – helt gratis”.

Tänk igenom följande

1. Vad är det jag säljer
2. Varför vill jag sälja det till någon
3. Hur ska de göra för att avsluta sitt köp

Fokusera på vad och varför i design och framställning och fokusera på hur för navigering och avslutsknappar/texter.

Läs mer om landningssidor hos Unbounce.

Jesper Åström är en av Sveriges främsta experter på internetmarknadsföring och bloggar om marknadsföring, konvertering och mycket annat på JesperAstrom.com. Missa inte hans Tutorials! Du kan även följa honom på Twitter.

Skriv ett svar